liten bokhandel - BOKSLUKAREN - sthlm

image1607

Födelsdag idag.
Idag öppnar BOKSLUKAREN - en liten diamant, guldpärla - vid Mariatorget i Stockholm.
Jag klev in i min ålder och klev ut många år yngre.
Vackra tankar genomsyrar idén. Det är något stort i allt det lilla.
Inbjudande till de som är små och nyfikna.

image1608

I lagom höjd fanns detta titthål. Det är bara att vara nyfiken. Och bakom en soffa finns en liten, liten, liten guldkista... för dem som tittar noggrant. Omsorgsfulla detaljer gör denna lilla affär till en söders lilla, lilla, lilla pärla.
Jag handlade på... köpte barnböcker... och bad om förslag...
- vad mer tycker du att jag ska köpa...
- det beror på vilken ålder du ska köpa till, men jag ser att det är någon väldigt liten...
- ser du det, svarade jag...
- ja...
- då ser du nog rätt, svarade jag...
- ja... då föreslår jag att du köper Pirja Lindenbaum Kenta och Barbisarna...
- passar det en liten...
- ja... hur gammal är den du ska köpa till...
- ungefär så gammal som den som står framför dig...
- jahaaaaaa... ja där ser man... fniss, skratt, fniss och skratt.

image1609

Ja, jag är helt sannenlig. Jag är barnsligt lycklig i barnböcker... som jag tycker kan läsas av alla oavsett ålder...
Men i denna bokhandel... i denna bokhandel... kliver man över tröskeln... från gammal till ung. Det gillar jag.

och beställer den minsta Nangiljalaskorpan, Herr Muffins muffins och Syster kanins morotskaka ... precis lagom stora för små munnar... och en kaffelatte... för att balansera med något vuxet...

Grattis... och lycka till med bokhandeln,
hälsar

Anne-Marie


Som invigningspresent:
Jag föreläser gärna för föräldrar... om högläsning... och lovar att det blir rikt och innehållseggande... precis som butikens hjärta förmedlar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback