IDE-PROCESS INFÖR ÖPPEN RIDÅ

Det är bra att blogga en idé från början... utveckla den i ett slags samspel.
Det är andra gången jag gör det offentligt.

Annars är allt skapande i ett slutet rum och i ett slutet sällskap.
Det är lite märkligt att ge sig ut och göra något innan man vet hur det kommer bli i slutändan.
Att bära sin idé och offentliggöra den från idéstadiet. Ideer är känsliga saker. Behöver varsamma mottagare.
Men när idén börjar ta form... då kan man lyssna in vad andra tänker och tycker.
När jag skissar min idé och kastar ut den i det oändliga nätverken. Då är ni medskapare...

Jag får omedelbart gensvar.

Nu ber jag er som läser detta... vad blir bäst....

Ansvarskampanjen

eller

Beredd-att-hjälpa-kampanjen


Ni behöver inte uppge era namn... bara era egna tankar om... jag läser med både allvar och uppmärksamhet.
Det ni säger... skapar något hos mig.

Anne-Marie




Kommentarer
Postat av: Sara -en fsklärare

Hej!

Spontant tycker jag ANSVARSKAMPANJEN efersom det är så klart vad det handlar om. Att "Beredd att hjälpa-till" är mer luddigt, det kan ju handla om att hjälpa till med vad som helst. Det är min spontana åsikt, tack för en inspirarande blogg!

Postat av: Ulf Tornberg

Ansvarskampanjen är kortare, låter mer seriös och mer slagkraftig.

2007-10-09 @ 21:03:56
URL: http://ulftornberg.blogg.se/
Postat av: A-M

Instämmer med Sara, Ansvarskampanjen ger rätt känsla, det ligger rätt i mun. När jag stöter på människor som får mig att ifrågasätta mitt val att läsa till lärare så går jag in på din blogg, och blir genast övertygad om att valet är helt riktigt. Tack.

2007-10-09 @ 22:04:11
Postat av: Kersti

"Beredd att hjälpa till" blir för långt tycker jag också. Det är mer kraft i Ansvarskampanjen.
Femtonåringen här hemma tycker ocså att Ansvarskampanjen låter bäst.

2007-10-09 @ 22:26:49
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: thord wiman

ANSVARSKAMPANJEN är kort och märgfullt, manar tanken till ett större, vidare, mer omfattande perspektiv - anslaget personligt. Och det existerar i samhället idag en primär ansvarsrädsla - hela tiden någon annan...
Ordet ansvar vädjar till en central kärna i det mänskliga psyket eller sinnet. Ett pliktord!
Ordet ansvar ser till helheten.
Däremot är ordet "kampanj" solkigt, något som ska vara intensivt - men bara i tio dagar. Passar dåligt att integrera med det stora, mogna, ädla ordet eller begreppet ANSVAR.
Men bytas ut mot vad??
(några hastiga tankar i natten från thord - Godnatt!).

2007-10-09 @ 22:37:04
Postat av: Kersti

Det ligger något i det som Thord skriver. Jag Googlade efter synonymer till kampanj: drive, propaganda, agitation, stöt, insats, aktion, intensiv påverkan; fälttåg, strid, slag; arbetssäsong, säsong.
Inget riktigt bra.
Ansvars aktion, nej jag tänker mig det mer som en rörelse...en folkrörelse för ansvar. Fler nattliga tankar

2007-10-09 @ 23:12:20
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bästa alla så här långt... jag gillar ordet ANSVAR men
ordet KAMPANJ är inte ett bra ord. Det är lite kortsiktigt. Ni har rätt. Men fortsätt tänk. Tack så här långt.. och du min NAMNE... fortsätt tro på det vi gör ihop. Lärare... det är ett stort yrke. Anne-Marie

2007-10-09 @ 23:18:56
Postat av: Jesús J. Granero

Gratulerar Anne-Marie och all de engagerade,

Jag tror pâ att mäniskan är en varelse som innersta inne vill bli det bästa hon kan för sig själv ...och för alla. Sâdana är vi ...alla.


Detta är klokt! Att AKTIVT försöka det, lungt och utan att trötna el ledsna, är det säkraste för att vara ...människa, en glad och t o m stundvist lycklig människa, som lyckan vackert kommer dâ o dâ ...lyckligvist!.

Detta föds vi med och förstärks vid vaggan till... om man känner gladheten och kärleken, som verkligen fins, runtomkring.

Idag fins det mycket oväsen, oljud, ...det bullrar runtomkring, över allt, pâ vuxna och barn i större och icke större städer.

Tysthet, ordhet, ljudhet (i naturliga ljud! som röst, musik, sâng...) och styrka behövs. Vuxna och överhuvudtaget barn har blivit en marknads objektiv, om än sämre d v s marknads objekt. Till va dâ? ...det var hemsk! Stackars ...och hans familj.

Människan är en ANSVARsfull varelse. Men sedan blir det som det blir: nâgra blir större än andra. Och det är bara bra tycker jag, helst om hon delar med sig AKTIVT: ibland med ljudande tysthet, ibland högt men helst altid glatt.

Detta blev lângt!

Gratulerar Anne-Marie! Ditt sätt att agera verkligen inspirerar och upmuntrar.

Nu kommer det! Sâ tycker jag:

ANSVARSKAMPANJ
bra
lâng
kampanj?


ANSVAR I AKTION
?


AKTIVT ANSVAR! (kampanj fins med inne i motot)

Sâ blir det gärna mitt enkelt förslag. Kanske nâgot trögt att uttalas -pâ svenska sâ klart! icke bara för spanjoren här- det sista om ensamt.

Sedan skal man läsa och höra:

"Kampanjen Ansvar i Aktion....."
"Kampanjen Aktivt Ansvar!..."
"Aktivt Ansvar! kampanjen...."
"Ansvarskampanjen...."

Och upprepa, licksom man säljer en bra tidning med goda nyheter: Aktivt Ansvar! ...Activt Ansvar! ...A.... A....! Eller ropa det högt

Nu tycker jag att med den tredje betonas härligt och starkt ANSVAR.
Med den första betonas bâda ord. Är mycket stark och bra. Men Aktion är nâgot marknads relaterad pâ svenska tycker jag.
Den fjärde ar bra även om det inte gäller krig. Det gäller liv, bra liv!

Men det viktiga är vârt ANSVAR. Och Ni lärare gör jo ett stort yrke. Ni kan AKTIVERA, MOTIVERA .... Tack skall Ni ha.

"Jag är ... ...hjälpa dig" (fint logga) och ANSVARSKAMPANJEN(el AKTIVT ANSVAR! el....) bör smitas till flera aktioner för liv och orädsla, mot omänskligheter, sâ otroligt mânga nu, ocksâ i andra världsomrâde.

Med mycket vänlig hälsning

2007-10-10 @ 12:35:27
Postat av: Jesús J. Granero

Anne-Marie,

Har sckikat redan en kommentar och sedan har läst ditt inlägg pâ nytt. Dâ komm jag med ett annat förslag en de du bad om att gärna svara pâ. Och det var jo AKTIVT ANSVAR! (kampanjen).

Men nu ändrar jag mig till "Beredd att Hjälpa" (kampanjen) Det säger allt tydligt och klart, eftersom det gäller att "Jag är beredd att hjälpa Dig"
BEREDD ATT HJÄLPA!
Direkt! Vackert! Starkt! Sant! Behövligt!.....

Hjärtliga hälsningar, Jesús

PS AKTIVT ANSVAR! var inte sâ dâligt heller, ja,ja,.... Nu skrattar jag lustigt och respektfullt för att fâ vara med här frân Madrid

2007-10-10 @ 13:10:03
Postat av: Mimmi

Innan jag läst kommentarerna så kände jag mest för
"Beredd att hjälpa" känns inte så tungt för en tonåring.....för vi måste utgå från att människan är god, även ens tonåringar fast ibland betvivlar man som mamma *L*
Samtidigt så gillade jag förslaget Aktivt Ansvar, för här inbegriper man sig själv. Att ta ansvar för sig själv är nog inget en tonåring riktigt tänker på.
Är försöker jag hela tiden utgå från ungdomarna syn.

Aktivt ansvar är också något som inbegriper oss föräldrar att vi aktivt tar ansvar för våra ungdomar. Att de har en meningsfull fritid att vi ställer krav på dem och att vi verkligen orkar att följa upp dessa krav.

Men jag kan förstå en ensamma morsa som kan känna sig hotad av sin stora tonåring och inte kan ställa de krav som hon önskar.

Oj det blev mkt tankar...kanske kommer ännu fler

2007-10-10 @ 18:03:10
URL: http://mymimblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback