GLÄDJE...

image1605


... är det stora jag känner.
Må det sprida sig.


En liten undran... varför anses glädje vara så naiv....vara avundsvärd... jag har gått i svarta kläder, sorgsen.... då är jag fri alla funderingar över vem jag tror mig vara.... men glad.... det är inte lika tillåtet. Det är på något vis hänsynslöst att vara glad. Som om det sårar någon annan.
MEN...
Det är svårt att inte le tillbaka när någon ler... det är svårt att hålla sig för skratt när någon skrattar. Glädje är hälsosamt för det smittar.

De som känner mig vet att jag skrattar... de som känner mig vet också att jag är djupt allvarlig. De som känner mig vet att jag tar hänsyn... jag tar mig rätten att vara glad.

Glädje... jag känner stor glädje.

Låt se... vad gör mig glad idag...
 
* ett samtal med min nya elev
* ett samtal med min rektor
* ett samtal med någon jag stötte samman med i korridoren
* ett samtal med städerskan som lät mig hållas
* ett samtal med läraren som överlämnar sin klass
* att jag förändrat mitt blivande klassrum
* elevernas gensvar på min förändring
* ett mail från UR-redaktionen... med glada tillrop
* ett blogg...förlåt...tre, fyra blogginlägg på min blogg
* ett samtal från en vän.
* ett samtal från en vän som ringde upp igen
* ett möte med min förläggare... som sa... prata på du... jag får en massa tankar
* ett samtal med min redaktör... som sa... prata på du... jag lyssnar
* ett samtal med en företagsutvecklare...
* ett samtal med en radiohandlare
* ett samtal med flera grannar i samma uppgång
* ett samtal med mig själv...
* ett inläst samtal från min rektor
* en liten unge som sprattlade lyckligt i sin mammas famn
* att min bil som stod otillåtet parkerad mitt på värsta genomfartsgatan inte hade fått P-böter
* skrattet från receptionisten på Bonnierförlagen
* att min stulna garderob,,, det är sant,,, är på väg att komma tillbaka till mig
* att min son tycker att hans mamma är fullkomligt ....
* att en bloggvän tänker möta upp i en annan stad...
* att mina idéer slår rot...

Som ni ser handlar det mest om relationen till en nästa. Som ni ser betyder glädje aldrig några stora saker.
Därför är den så lätt att ge iväg...sprida vidare...

Anne-Marie

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Kersti

Åh jag behövde detta. Att någon är glad. Glädje smittar och idag behöver jag bli lite smittad.

Postat av: jos

hej. vill du ringa mig. lite pratsugen.
kram

2007-10-05 @ 21:13:43
Postat av: Jesús J. Granero

Om man läser ditt inlägg tre gânger blir man trefalt gladare! och dâ blir man
trefalt redo för att lungt sprida glädje ...och växa glatt.
Glada hälsningar, Jesús

2007-10-05 @ 22:13:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback