BOKSLUKAREN - Den lilla världen!

Det är en oändligt låg tröskel att kliva över - och in i - den från vuxen till liten - ja... jag har varit i min lilla favoritvärld - bokhandeln vid Mariatorget i Stockholm - BOKSLUKAREN.

Bokslukaren - manar - KOM IN!

image1691
Min lilla, lilla värld av en stund i lilla riket - en liten, liten bulle, ett litet, litet glas saft, en stor, stor bok om hur allting fungerar... jag försjunker i en liten, liten stund av total frånvaro av det vuxna. Det är ett sagoland... denna gång med fakta ur boken - KOM IN I HUSET - där jag läser om ... och lär mig... och vill läsa mer... så jag köper boken.


Där har jag blivit liten igen.
Jag ville ha - böcker i mängder!
Jag ville ha - små kanelbullar - i sann Karlsson på taket - smak.
Jag ville ha - sagolika maränger - i sann sagolik miljö.
Jag vill ha - Lillasysters kanins morotskaka - i munsbitform.
Jag vill ha - en bit av det lilla - man är inte så stor när allting kommer omkring.

Jag är vuxen - äter min lilla munsbit - bläddrar i en barnfaktabok.
Jag är vuxen - tänker - tänk om barn får läsa om hur lås fungerar på detta lilla vis.
Jag är vuxen - funderar över - vad mycket jag själv lär mig ur en barnfaktabok.
Jag är vuxen - och hör hur andra vuxna lyfter på böcker och utbrister - Det här var min FAVORITBOK när jag var ...

Ja - just det - liten.
Jag lyfte min kopp - jag är tre år - fyra år - fem år - sju, åtta, nio, tio .... femton - och jag dricker kaffe.
Så vuxen är jag.
JAG DRICKER KAFFE.

Anne-Marie

A-M skriver...utan bakgrund

www.bokslukaren.se

Läst litteratur idag - Johanna von Horn - KOM IN I HUSET - Natur & Kultur 2006.

Dagens bokinköp:
RANDAVSKILJARE
von Bredow: Som jag vill vara. Raben & Sjögren, 2007
von Hofsten: Flytta hemifrånboken, 2006
von Horn: Kom in i huset, 2006
och den enda avvikaren namnmässigt
Andersson/RIngarp: Språket, 2007



Kommentarer
Postat av: V

När jag tar mig en funderare på var jag helst vill befinna mig då hamnar jag oftast i en litterär värld. Om jag tänker mig en drömmarnas framtid då skulle jag helst förestå en liten barnboksbutik så som den i Uppsala; Bokmalen...

Postat av: Maria

Tack för detta tips! Nästa gång jag är på Söder - och jag ska se till att det blir snart! - vet jag var jag ska hämta en stunds avkoppling från vuxenvärlden. Tillsammans med mitt barnbarn tänker jag kliva in i den lilla världen för att få stora tankar!

2007-10-27 @ 18:20:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback