BEREDD ATT HJÄLPA

image1636
Detta är ett vuxenåtagande.
En överenskommelse.
Jag bär detta märke, inte som ett yttre bevis på, utan som en inre övertygelse
om att också jag kan göra, agera, handla... äger ett eget aktivt ansvar


Hur kan jag hjälpa?

* Jag kan stanna upp
* Jag kan titta och undra
* Jag kan närvara
* Jag kan fråga
* Jag kan larma
* Jag kan ringa föräldrar
* Jag kan finnas där


* Visa andra vuxna att jag finns ... vilket gör att vi vågar tillsammans...
   då agerar vi i enlighet med de tidigare punkterna.

* Jag kan lära mina barn strategier som ger dem möjligheter att klara sig i svåra situationer.

Jag har gjort detta flera gånger. Bara genom att stanna upp skapar jag en annan möjlighet. Bara genom att titta skapar jag ett öga som hindrar. Bara genom att fråga har jag skingrat fokus. Bara genom att närvara har jag skapat ett uns trygghet.

Det finns en kraft i närvaro.
Ett ansvar som vilar på oss vuxna.

Det är en vuxengaranti
som jag vill visa.
BEREDD ATT HJÄLPA.
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Helene

Att vara vuxen räcker ibland...för att stoppa situationer som kan urarta.
Precis som du säger....så kan t.o.m. bara en blick räcka.

2007-10-12 @ 09:27:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback