ADAIN CHAMBERS läslista och min!

Läslista!

PENNOR I ORDNING elev
Människans behov av någon slags ordning. Listan kan vara en sådan.


Jag skrev läslista - gör så fortfarande - över lästa böcker.
Det har jag gjort sedan jag var nio år. Då började jag skriva listor på allt som jag var med om.
Listor med bästa... lista med sötaste... lista med önskemål.... lista på lista.
Det är ett sätt att ordna sitt liv.

Idag
skriver jag ned vilka böcker jag har läst, författare - titel - datum, inte mer än så.
När jag går tillbaka i mina boklistor ser jag förunderligt mycket av mig själv i dem.
Jag kan återfå mina tankar om än det ena, än det andra.
Jag kan se livssituationer och händelser som under en viss tid påverkade mitt jag.
Jag kan se hur människor gör inträde i mitt liv, och när de träder ut ...
Jag kan se hur jag söker kunskap om...
Jag kan också se vad jag väljer bort - då dessa inte finns med i min lista.

Boklistan från det jag var nio år...
Jag flyttade en gång... packade och packade...slängde och slängde. Min boklistebok, den ena efter den andra, var något jag stannade till vid och läste. De väckte massor av tankar. Men så... nej... vad ska jag med de här till? tänkte jag. Tveksamt lade jag undan mina böcker över listade böcker i traven "eventuellt slängas". De slängdes. Nästan 37 års listor över lästa böcker slängdes!

Någon vecka senare lyssnade jag till Adain Chambers. Han talade om vikten av att skriva läslistor.
- Write your reading down, you will find yourself in a journey through your own life, reading is alot of thinking in...

I mitt inre... oh no! I am a fool... jag bleknade bort i stolsraden.
Efter föreläsningen gick jag fram till Adain Chambers

- About the idea of a readingdiary?
- Yes, dear... tell me?
Adain Chambers tittade vänligt frågande på mig...
- I got rid of them, 37 years of writing down my readinglist - I ... well ... I guess I did a huge mistake...
- I can tell you did... you turned pale... you are pale...
sa Adain Chambers med en engelsk vänlighet och en mycket korrekt vacker engelska....

Adain Chambers gav mig en blick jag sent ska glömma. Vikten av att dokumentera läsningen var större än bara själva antalet böcker... a part of life ... och dig själv. Han tittade på mig med en vädjan om att göra.

- Couldn´t you call the garbagepeople? Did you look for them in the garbageroom? Can you ask for them? Call someone up? Call the collectors?
- Nop!
- I suggest you reconsider the idea of writing your reading down ... reconstruct the list - as soon as possible...


Jag skriver inga listor. Över någonting.
Men jag har börjat om med min läslista.
Och fyller på den...

Just nu läser jag:
image57
Johanna von Horn - VÄLKOMMEN IN I HUSET - en faktabok om hur det fungerar i hus, 2006
Daniel Goleman - SOCIAL INTELLIGENS - Den nya vetenskapen om mänskliga relationer, 2007
Bengtsson/Willis - FRÅN KALASBYXOR TILLFLOURTANT - en kul samling tidstypiska glosor och deras historia, 2006


Anne-Marie



Kommentarer
Postat av: Janis

Åh, du har träffat Aidan Chambers! Och han sa "Tell me..." till dig, de magiska orden!
Åh, vad synd på din lista! Jag sörjde länge för att jag inte hade påbörjat en lista,tidigt, och ville inte örja på någon eftersom det redan saknades MASSOR av titlar (ja, det var dumt).
Kanske är förlusten av din lista det som nu
ger dig tillfället till en "different journey through your life", när du nu skriver en ny?

Postat av: Kersti svarar

Jag var också ledsen över att jag inte började med min lista för länge sedan. Det ska man inte vara, nu är jag glad för att jag började på en lista. Det ger så mycket när jag går tillbaka och tittar på min lista. Jag kommer ihåg så mycket mer än böckerna. Fast i ärlighetens namn finns det böcker jag inte alls kommer ihåg, fast de står på listan.

2007-10-28 @ 22:51:44
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tjoho - ni har listor - det är bra. Jo, jag hade också
böcker som jag undrade - vad är nu detta... har jag överhuvudtaget läst den här boken... jaja... jag tror hjärnan har en helt självständig komihåglista... A-M

2007-10-28 @ 23:42:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback