TOVE JANSSON citat




"Ni vet ju att folk lätt blir osynliga
om man skrämmer upp dem tillräckligt ofta,
sa Tooticki och åt upp en äggsvamp
som liknade en liten trevlig snöboll.
Nåja, Dehär Ninni blev skrämd på fel sätt
av en tant som hade tagit hand om henne
utan att tycka om ungen.
Jag träffade tanten och hon var hemsk.
Inte arg, förstår ni, sånt kan man begripa.
Hon var bara iskall och ironisk."


>>><<<

TOVE JANSSON
DET OSYNLIGA BARNET
en absolut viktig och värdig läsning.
Alltid aktuell.
AWE GEBERS FÖRLAG 1962


>>><<<






Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Vicktoria

Alltid aktuell, sa Bull.

Kram vicktoria

Postat av: Kersti

Hon var klok hon Tove Jansson. Jag har många favoriter hos henne. Det osynliga barnet, Knyttet, Sommarboken. Listan kan göras lång. Och så förstås den där Hemulen krafsar fram muminfamiljen och talar om att julen står för dörren. Mycket klokskap.

2007-11-26 @ 23:22:38
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Janis

Tove Jansson är en stor favorit! Men jag kan inte läsa henne utan att lägga till en finlandssvensk brytning ... vilket yngste sonen verkligen avskydde!
Åh, jag längtar tills jag får tillfälle att använda Knyttet på en lektion, ska bli så roooligt! Texten -och bilderna!

2007-11-27 @ 13:21:04
URL: http://metabolism.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback