TILL EN LÄRARKANDIDAT
Ritad teckning till en gravid lärarkandidat. Under samtalets gång.
Brev till en lärarkandidat:
Bästa Du,
Tack för samtalet idag.
Tack för dina frågor. Jag får tala pedagogik, lärande och människosyn med dig. Det är stora samtal. Viktiga också för mig. Det ges alldeles för lite tid, kanske finns den inte ens, för pedagogiska samtal som har ett sådant djup och sådan innebörd som det vi för tillsammans.
Dina frågor får mig att reflektera över det jag gör i mitt klassrum. Det betyder att jag sätter ord på processer utvecklar min profession. Jag är av den övertygelsen att det är en förmån att få berätta och sätta ord på det man gör. Det är en rätt som utvecklar. Därför tror jag inte på det tysta klassrummet. Precis som det du så klokt tänkte. Det är ett fantastiskt arbete du håller på att erövra och jag är säker på att du är den jag slår mig ned tillsammans i någon lärarsoffa i en framtida diskussion som lärarkollegior.
Dina frågor gör mina svar. Därför är du en del också av min utveckling.
Med vänlig hälsning
Anne-Marie Körling
Jag kan bara säga tack tillbaka och vara glad över att jag har dig att samtala med. Du hjälper mig på vägen och ger mig det som jag önskar att vi lärarkandidater skulle få mer av under vår utbildning. Praktiska, konkreta exempel och råd. Diskussioner kring vad som kommer att möta mig den dag jag är klar med min utbildning.
Tankeställare, aha-upplevelser och frågor som behöver svar. Vi behöver få sätta ord på det vi lär oss på LHS och framförallt pröva det vi lär oss. Jag har turen att få pröva lite "tafflande" på dig och min handledare.
Med vänlig hälsning tillbaka!
Det kanske var därför jag älskade att ha lärarkandidater när jag var klasslärare... jag kände att jag förstod mycket mer vad jag höll på med då.
Alltså - jag vet vad jag håller på med nu också - ser framstegen - fast jag är ensam med eleverna och har ingen att prata metod med.