FUNDERA - EN ORDBOKSPROMENAD

image1765

FuNDERA
Det är ett vackert ord.
Jag undrar över FUNDERARordets kvalitet.
Vissa ord kanske vi ska kvalitetsmärka.

Jag kvalitetsmärker ordet
FUNDERA...som jag måste grubbla och tänka kring.

Men först till ordet KVALITET
Kvalitet betyder enligt ordbokens definition
Grad av goda egenskaper.

Det kan vara bra att veta att kvalitet betyder just det.
Då vet vi vad vi har att förvänta oss när vi hör människor säga...
- det är god kvalitet på ...
- kvaliteten är hög ...
- det borgar för hög kvalitet...
- motsvarar den mina förväntningar tro? Kvaliteten?

Kvalitetsbedömning handlar om att göra bedömningar av den höga grad av flera goda egenskaper som samverkar.

Dåså... då tittar vi på ordet FUNDERA:
Fundera definieras som ÄGNA SIG ÅT ATT TÄNKA...för att lösa ett problem eller för att komma fram till ett beslut. Det är ett kvalitetsord... för graden av goda egenskaper ska vara hög när man funderar och grubblar. Det ska till ensamtänk, dubbeltänk, gemensamhetstänk, idekläckartänk, utvecklartänk och reflektion, eftertänk, vidraretänk, visioner och ... kort sagt.... ta sig en funderare....

Den som är fundersam har mycket att tänka på.
Och sådant tar tid. Mycket tid. Lång tid.
Inte ett ord mer om det.


Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Kersti

Jag bara älskar när du tar mig med på de här resorna. Och nya ord till min samling, vidaretänk och eftertänk, tack!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback