FEL! ETT BERGEPP ATT VÄNDA RÄTT!

Ordet fel ska det petas i.
Jag slår upp ordet fel...

ordboken definierar ordet FEL.
RANDAVSKILJARE

* Bristande funktionsduglighet hos maskin eller människa
* Oriktigt resultat
* ansvar för negativ utveckling
* skillnad mellan närmevärde och exakt värde
* som ej hör hemma i ett visstsammanhang

i en annan ordbok står där
RANDAVSKILJARE

* defekt
* oriktighet
* misstag
* lyte
* skuld

och i en ordliknarordbok
RANDAVSKILJARE

* bristfällig
* skavank
* rubbning
* abnormitet
* skönhetsfläck
* oriktighet
* blunder
* lapsus
* groda
* förskyllan
* avvikelse
* avsteg

och ordboken har oändligt många fler ord.

Nu ska vi titta på lite exempel som vi får då vi slår fel i ordböckerna...
RANDAVSKILJARERANDAVSKILJARERANDAVSKILJARE

Felet med honom är att han är så dum
Det var hans fel
Det är inte ens fel när två träter
Tyvärr hade de fått fel bundsförvanter
Domaren sade att svaret var fel.
Klockan går fel.

motsatsorden till fel är så rätta... dom lyser självständigt och skrämmer iväg alla andra ord...
RANDAVSKILJARE
* fulländning * fullkomlighet * felfrihet * riktigt * moraliskt rätt * förtjänst

image1735

Ett fel är en väg... som kan leda helt rätt. Vi måste bejaka det som är fel. Hur kan vi annars veta att vi är på rätt väg. Jag vill inte gå förbi det som är fel. Jag vill undersöka det som är fel. Det finns någonting som är nytt i det som är lite fel. Ingen innovation har kommit ur det rätta. Det har blivit rätt i efterhand. Men innan... tänker jag.

annemarie

Kommentarer
Postat av: Sara

Endel har ordets makt....
Ämda sedan jag var liten har jag fått höra att jag har det där ..magiska...kanske är det därför jag tycker så mycket om att läsa din blogg...du vänder verkligen ut och in på ord likväl som begrepp..du ger mig nya innebörder, nya horisonter, och nya vägar - ständigt!
TACK!
Jag som blev lite orolig att ditt bloggande skulle minimeras nu när du blev sjuk...vad härligt att du fortfarande skriver!!!
Somliga läser DN , somliga läser bloggar...
Jag läser "Löpet" och Kulturdelen i DN och..och annemarie´s blogg -varje dag......
Ahh som om ja inte hade annat för mig??
Men jag bara måste...! *ler*
Snälla berätta hur du gör när du "svarar" på mina inlägg...jag vill oxå svara på de inlägg som jag får..men vet inte hur..än!
sedan undrar jag hur man gör för att få en roligare bakgrund och
så att alla mina intressen och så
visar sig...på bloggsidan..
Nu ska ja iväg och färga håret svart...*ler*
Ha det bäst så länge!
// Sara ;)

Postat av: Mats från flyget

Tack för trevligt sällskap på flyget i måndags. Blev sugen på att starta en egen blogg så nu finns jag också i bloggvärlden... =-)

mats.blogg.se

Har dock inte lika höga ambitioner som du utan kommer att nja mig med ett inlägg var 14:e dag eller nåt.

Ha det gott!

2007-11-04 @ 20:13:50
Postat av: Maria

Vet du, om man vänder på ordet "fel" så blir det "lef", vilket betyder "mod" ( eng "guts") på mitt språk, holländska....

2007-11-05 @ 11:05:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback