BENGT OHLSSON läser ur...

Författare intar scenen ... bokstäverna intar orden... orden meningarna.


Författaren Bengt Ohlsson sätter sig tillrätta.
I handen den nyutgivna boken.
Bläddrar fram och åter i sin bok.
Det är svårt att hitta i eget verk.
Jag tycker om det.
Leta i sig själv.
Leta i sina ord.
Leta sig fram.

image1823

Orden är funna...

Bengt Ohlsson ger oss kanske platsen för det stycke han väljer att läsa för oss.

- kanske var det just här som detta ägde rum...
- kanske var det här på Street en ung mamma tog upp sitt barn ur vagnen
och lugnade sig själv med att vara behövd,
- Kanske var det just här som pappan blev den där pappan som höll sitt barn,
och glömde allt annat... kanske var det här...


Jag ser mig omkring. Många blundar.
Det är högläsning.
Nu blundar människor sitt lyssnande.
De blundar för att bättre se.
Alla dessa inre bilder.

Jag blundar inte... men jag ser bortom och förbi...

Det är en magiskt kraft i den mänskliga rösten.
Det är en magisk kraft i det mänskliga uttrycket.

Jag köpte två böcker av Bengt Ohlsson. Fick dem signerade.
Det var ett fint möte.
Jag har en framtida utmaning som krönikör.
Jag läser kröniker med andra ögon nu.
Så det blev ett samtal om just detta. Skriva krönikor.
Jag fick ord av någon som vet .
Jag är ännu ovetande om detta med att skriva krönikor.
Det handlar om varsamhet från den som vet...
och lyhördhet av den som ska finna.
Jag fann.

Det säger mer om den som gav än den som fick.

Anne-Marie


En framtida källa:
Bengt Ohlsson: Hennes mjukaste röst, Albert Bonniers Förlag 2007

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback