TOVE JANSSON - OM MÄNNISKANS VÄRDIGASTE GRÄNS

Människans värdigaste gräns..
är rätten att bli arg
.

sa någon i telefon till mig. Här går gränsen, sa något i mitt öra. Jag lyssnade på hur världen var dum och gav denna person helt rätt.

Jag tänkte lite grann på min bästa, bästa, bästa berättelse - den om det osynliga barnet - av Tove Jansson. Den läser jag alltid, alltid, alltid, högt, högt och lite högre för alla mina elever någongång, ibland i omgångar och återigen...om igen...men också för vuxna...

Det osynliga barnet är så osynligt och arbetar sig fram i processen att bli tydlig och väldigt synlig genom ett varierat personregister i form av mumintroll, snusmurikar, muminmamma och muminpappa, lilla My och ett mumintroll, i en miljö där det är fullkomligt tillåtet att vara sig själv - fullt ut - och då finns det inslag av ilska - annars går det inte att vara en bland andra. En konstruktiv gräns som skapar värdighet för alla.


Anne-Marie

Litteratur denna gång -
Tove Jansson - Det osynliga barnet - HÖGLÄSNINGSFÖRSLAG dessutom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback