TINGO - Ord från alla möjliga platser - Jacob de Beinod

Jätterolig bok som måste uppmärksammas. Genast. Rolig läsning. Kulturell resa. Jag skrattar, funderar och tycker att vissa rader är som diktrader...

jag tillåter mig att plocka ut några,,,för att locka er vidare till bokhandlarna, biblioteken....

image296

Här är några ord på vägen dit...

Det persiska ordet samir betyder en som samtalar på natten vid månsken, jag skulle genast infinna mig om någon frågade mig ...

skulle jag vara arg och ilsken skulle jag använda detta uttryck på jiddisch - må du tappa alla din tänder utom en och må den värka...

då kanske den personen skulle gå ... och bör personen lämna mig bakom sig  skulle jag använda det ryska språket och tänka - där går en som lämnar smutsiga fotspår...

nu längtar jag till sommaren, vada i vatten och njuta av solsken medan jag gör det som Australienska gör -
murr-ma - dvs - gå i vatten och leta efter något med fötterna...

för att sedan på indonesiska sitta på en brygga - och ongkang-ongkan - vilket visar att jag sitter och dinglar med ENA benet. Absolut inte med båda!

och då kanske,,,kanske.... kanske....att jag får syn på en bottom-bottom wata wata - men jag ställer mig tveksam till att en ubåt skulle sticka upp framför ögonen på mig i den skärgård jag befinner mig i... (Afrikanska)




ett ord som passar in på mig när jag är bland människor som jag tycker mycket om...

är det gammalgrekiska ordet glossalgos - vilket betyder - prata tills det gör ont i tungan,'
och kanske ha en massa idéer - neko-neko - vilken jag verkligen inte hoppas - det betyder
nämligen  - vara en person som har en kreativ idé som bara förvärrar saker och ting!

Nu har jag läst och gjort nya meningar med hjälp av boken 
TINGO - de Beinod - Alfabeta Förlag 2007

Anne-Marie
 

Kommentarer
Postat av: Lilla B

Att finna på en sån bok är ju som att hitta ett kantarellställe!

Postat av: Anonym

ÅH, vilken söt kommentar från en från växtriket...
Jag ska genast besöka din blogg...
www.vaxthusbloggen.blogspot.com
Jag tycker du har så vackert språk..Anne-Marie

2007-05-18 @ 11:28:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback