SUCCEEEEEE - SVARENS BOK - Carol Bolt

Så välanvänd. Denna bok. Var är boken?
Jag älskar dessa ord.
VAR ÄR BOKEN?
Den vandrar mellan killar, tjejer, andra lärare,
det fnittras och skrattas,

och någonstans ställer någon i sitt inre en allvarlig fråga,
som bara inte vågar sig ut i det offentliga -

- kommer jag bli ihop med honom?
- Tycker hon om mig?
- Kommer världen att finnas när jag blir stor?
- Måste man dö?
- Är mamma arg på pappa? Är pappa arg på mamma?

Alla dom där frågorna - och ibland ser jag hur en elev släpper allt för händer,
går fram till Svarens Bok och slår på måfå:
Den enskilda frågan i det inre blir då lite mer medveten,
och om svaret blir fel - 

OMSTÄNDIGHETERNA KOMMER ATT FÖRÄNDRAS SNABBT
eller
DET ÄR RÄTT TIDPUNKT ATT SMIDA PLANER
eller
NÄRMA DIG FÖRSIKTIGT

image209

Mina elever behöver den här boken på ett annat plan än jag har förstått. Den är viktig. Kollektivt rolig -
också kring allvaret - för det är boken som har ansvar för svaret - inte eleven. Men också för att den
inre tysta frågan blir en aning mer medveten, den pockar ju ändå på, så här kan eleven pröva sig
fram till olika lösningar och perspektiv.

Jag var väldigt tveksam först - till innehåll och varför man gör en bok av detta slaget.
I elevernas händer är det förmätet av mig att ens tycka något. Jag ställer mig ju själv frågor
och låter boken svara.

Ska jag publicera det här?
BOKENS SVAR - DET KOMMER ATT BLI FANTASTISKT!

Jaja, då gör jag det!
Anne-Marie

Anne-Marie
Litteratur: Carol Bolt - SVARENS BOK - Bonnier Impact


Kommentarer
Postat av: Mira

Intressant det du skriver!
Upptäckte först boken på ICA - testade den lite snabbt, och stod och log för mej själv litegrann...
Nu har jag beställt den från nätet.
När jag läste det du skrev så insåg jag - det är ju själva frågandet som är viktigt!
Har märkt många gånger, att när jag väl formulerat en djup fråga inför någon - då ploppar helt plötsligt svaret upp i mitt inre.
Jag tänkte först att det som står i boken bara är diffusa meningar som skulle kunna passa vilken fråga som helst.
Och det är ju klart, inte kan en enda människa ha svaren på alla världens frågor.
Men det är nog egentligen just det som är poängen, för det väcker en tankeprocess som i slutänden kan ge insiktsfulla och viktiga svar.

2007-07-31 @ 03:57:06
Postat av: Anonym

Hej Mira,
Jag håller med dig fullständigt. Och tack för alla tankar. När man håller den här boken produceras svaren
i ens inre - man frågar vidare. Och tvingas tänka i andra banor. Jag köpte den till mina elever. De kastar sig över den. De har massor med frågor om livet...enkla och svåra. Ibland skrattar de till men egengligen är de djupt allvarliga. Frågan de ställer är dold för oss andra. Men om det är svåra saker så får de trots allt ställa den, uttala den och det kan varen bra början på att reda ut saker och ting. Allt gott. Anne-Marie

2007-07-31 @ 08:39:55
Postat av: Bokmal

Jo, sant. Den är praktisk. Men den kan även vara rolig. För vi är 12-13 år i min klass och det är väldigt populärt attsitta med den runt ex. ett bord!

2008-06-09 @ 15:24:24
Postat av: Fröken T

Hittade boken här hos dig och blev sådär härligt nyfiken, så jag beställde den till mig och mina elever som en lite tidig julklapp,bara det. Den får mig att minnas tonårstiden och anden i glaset...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback