STRATEGIER hur att läsa



Ta ordet INGENJÖR

(ordboksletning! Stavas det så här?)

Hur läser du detta ord?
Fundera hur du gör!
Medvetandegör din process.
Hur gör du när du inte kan ordet?
Det är alldeles nytt?
Obekant?
Hur gör du då?

Vilken är din strategi?


Så frågade jag mina elever i årskurs 5.
Så här löd deras svar:

- Jag läser varje bokstav för sig - i-n-g-e-n-j-ö-r

- Jag letar eter ett ord i ordet - ingen-jör

- Jag delar upp ordet i små delar - in-gen-jör

- Jag tar två bokstäver i taget - in-ge-nj-ör

- Jag läser nog bara första och sista bokstaven - i-genjör-r

- Jag bara ser det, så är det - ingenjör

- Jag vill gärna se hela meningen, för då kan jag lista ut vad det är för ord när jag läser det, även om jag inte förstår vad det betyder

- Det är svårt att bara se ett ord så här. Det finns inget sammanhang för ordet. Då förstår jag det inte.

image171

Vad förvånade mig när jag medvetandegjorde detta:

* att strategierna var många
* att eleverna var aktiva och intresserade
* att eleverna böt strategier med varandra
* att lärandet måste medvetandegöras
* att eleverna ville ha en till lektion av detta slag
* att detta följde med eleverna in i deras självständiga arbeten
* att ord är intressanta
* att vi aldrig kan veta hur människan konsruerar sin kunskap om den inte får ut-talas
* glädjen att vara lärare
* undervisarglädje

Denna lektion höll jag för många, många år sedan...sedan dess har jag uttvecklat min undervisning!

Man vet aldrig, aldrig vad elever förmår, vet, kan eller ser som utmaningar.
Förutsättningen finns i det lärande samtalet. Såväl lärare som elever utvecklas.
 
Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback