NEJ LIKA

image152

När jag var liten lekte vi alltid med ord. Hur många ord fick vi ut av andra ord? Min mamma
var latinare - det gick aldrig att slå henne. Hon kunde ord som ingen annan. När vi protesterade
mot hennes påhittsord fick vi genast ordhistoria och fördes i rasande fart ut på vägledda
språkstigar som jag aldrig glömmer. Språket var intressant och spännande. Men det gick från
NEJ till LIKA.

Jag ger därför denna blomma till minnet av min mammas ordlekar.

NEJLIKA

och börjar leka:
kal
al
ale
lik
je - osså var diskussionen igång!

Ja, ni förstår!
Idag slår min dotter mig i ord för ord - jag slog aldrig min mamma!
Då var jag ordfattig och min mamma ordrik.
Idag slår min dotter mig.  Med hästlängder - förlåt  - med ordlängder.
Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Lilla B

Så lekte vi ofta också! Och jag har fört det vidare till mina barn. Kan ibland fortfarande roa mig med att få ut så många ord som möjligt. Det är lite hjärngympa av trevlig sort!

Postat av: Anne-Marie

Visst - det är kul att göra med eleverna också. Det är en ordlek - med lekord.
Växthusbloggen. Ska genast besöka den.
AnneMarie

2007-05-08 @ 21:36:04
Postat av: erica

Du är så fantastiskt produktiv. Jag läser allt. Det du skriver får mig att tänka, le, fundera, bekymras, skratta, sucka, mysa och växa. Och mer därtill. God Natt!

2007-05-08 @ 21:45:28
URL: http://www.klassiskt.bloggspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback