NATIONELLA PROV i samtliga ämnen

Nej!

Är min spontana tanke.
De nationella proven kan aldrig visa hela elevens kunskap.
Frågorna kan aldrig täcka hela ämnen.
Nationella prov kan komma att styra för mycket...
Stöd istället lärarnas förmåga att bedöma.
Gärna nationella prov som riktmärken.
Någonstans upplever jag en brist på tilltro till läraren
och skolans arbete...



Anne-Marie
  


Kommentarer
Postat av: Anki

Instämmer!
Nej! var min spontana reaktion också.

Postat av: j

Jag avskydde de nationella proven. Och fastän de officiellt alltid var menade som vägledning satte varenda lärare jag haft sina betyg uteslutande byggt på de nationella proven. Proven visar en slags basal grundkunskap, men inte på något sätt vad man som elev presterat och gjort under året. Och det är en enkel utväg för lata lärare att sätta betyg på ett enda prov och ge eleven en enda chans. Dessutom minns jag som ambitiös elev hur dessa prov lades till alla de andra prov man hade att förbereda sig för.
Jag tror att iden om ett nationellt prov för att mäta landets kunskaper är god. Men jag tror att teori och praxis skiljer sig en hel del. Kanske skulle systemet fungera om proven var anonyma?
Jag vet inte vad du tycker om prov, anne-marie? Jag tror att man mycket väl kan klara sig utan dem. Hemprov, uppsatser och diskussioner i klassrummet har jag alltid funnit både roligare, lättare och mer lärorika än tidsbegränsade hetsprov. Du skriver om att hitta fem rätt istället för fem fel. Jag tycker att det utmärkt! Jag har aldrig förstått de lärare jag hade som i sina prov lade in trick questions och frågor man omöjligt kunde veta svaret på om man inte hade lustläst bildtexten (svanens latinska namn? - biologiprovsfråga i nian). Mäter det verkligen elevens kunskap???

2007-05-03 @ 15:19:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback