MIN BALLA, TUFFA SON

HISSKYLT

Min balla och tuffa son gick i tvåan. Han var sig själv tillräckligt stor. Hemma lekte syrran för fullt med Barbiedockor. Könsmönstret och rollfördelningen tänker ni nu. Barn är uppfinningsrika. Egna, Modiga. Prövande. Försöker en och annan gräns. Vem är jag? Varför är jag? Jag gör då är jag!
Det gick en hemlig rörelse bland killarna i min sons skola. De träffades mycket hemlighetsfullt, insynsskyddat,
själva, Det var min lilla tuffa balla son som vågat inbjuda - en liten killklubb. Pröva tjejernas lekar. Tjejerna har så roligt. Där satt dom då - killarna - med Barbiedockor och lekte. Hade kul. Uppslukade av leken. Den blev inget prövande...det blev som det blev i barns värld - det blev en lek.

Så ringde det hemma hos mig en kväll. En orolig förälder, två söner, ville höra om den här klubben. Jag kände till den då jag har pratglada, generösa, delgivande barn - och hade lyssnat som en mamma - jahaja! och låtit dem vara. Lite så där för sig själva. Men föräldern var uppriktigt orolig. Skulle de gå med på att köpa en Barbiedocka till sin son...den stod nämligen högst på önskelistan! Vad hade hänt deras barn? Var min son uppviglaren?

Puh, jag minns min dotters kamratförälder - som envist lockade till tjejfotbollen! Det var oladdat. Det var fullt accepterat. Fotboll. Ja, där gick det inga gränser. Men för mina pojkars lekar där fanns det tydliga normer,
tydliga avgränsningar mot det kvinnliga, tydligt, högstaket kring det som en pojke får och kan göra.

Det kändes hemskt. Det kändes som om min son hamnade i en trängre värld. Inte alls så tillåtande som min
dotters - varje gång hon klev över en gräns så välkomnades hon med öppna armar, men också om hon stannade kvar i sin tjejvärld så tilläts hon också göra det. Så var det aldrig med mina pojkar.

Min balla, lilla tuffa son! För det var han. Annars hade han aldrig fått med sig dom andra killarna på sitt lekfulla sätt.
Så är det - tufft och vågat.

Anne-Marie

Tankar genererade av Pedagogiska Magasinet tema om kroppen - artikel av Pia Huss Varje Individ är sin egen "selling package" SNÄLLA LÄRARE - LÄS! SAMTALA OM - DISKUTERA! IGEN, IGEN och IGENUS!

Kommentarer
Postat av: Bitte Kajler

Det här är något som borde "lyftas fram" mer utav....ett lysande exempel på HUR vi tänker och VAD vi gör.....härliga, tuffa killar får också leka med Barbie......

2007-05-10 @ 14:56:10
Postat av: Anne-Marie

Vilka sätter gränserna? Inte barnen! De lär sig!
Anne-Marie

2007-05-11 @ 14:02:05
Postat av: Mats Berggren

Barn är ärliga och naturliga. Det är BARA vi vuxna som begränsar dem.
"Killtjejer" är tuffa.
"Tjejkillar" är blivande bögar....
Bra skrivet, Anne- Marie.
Får jag publicera den på min sida?
Ändra min adress i dina "Länkar".....du har fel adress där.
Kram / Mats

Postat av: Anonym

Ja det får du, om du länkar vidare hit också...
Helt ok.
Roligt med besök.
Ska länka rätt.
Ska skriva mer utifrån genusperspektiv...
massor att skriva utifrån detta perspektiv.
Anne-Marie

2007-05-14 @ 11:26:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback