LJUSFENOMEN
KVÄLLSLJUS denna afton.
Anne-Marie
När jag tittar på din bild så känns det stort. Om vi raderar husen så är det samma bild, samma himmel som någon/något såg för hundra miljoner år sedan. Tanken svindlar. Jag kan nästan se en dinosaurie skymta borta vid horisonten!
Om hundra miljoner år kommer någon/något att njuta av samma himmel. Kanske!
Jag upplever inte förlamning. Jag upplever likgiltighet. Vet inte vilket som är farligast?
Återkommer till min fråga: kan skolan hjälpa?
Våra barn behöver bli arga på sina föräldrar. Kanske har våra barn något att lära dom vuxna, för omväxlingsskull?
Hej igen!
Kan skolan hjälpa? Ja, genom att föra det på tal. Jag upplever faktiskt att elever inte ens vågar tänka. Jag minns när jag var liten. Det gick ett rykte om jordens undergång. En meteor skulle träffa jorden och utplåna den. Jag var livrädd. Förlamande rädd. Och lekte allt vad jag kunde för att hinna göra det. Vi barn hade också satt ett datum för jordens sista dag. Dagarna gick och datumet närmade sig. Sista kvällen var vi sömnlösa. Så vaknade vi upp ur vår skräck - fortsatte leka tills vi vart stora - då handlade det om en meteor. Nu handlar det inte om en liten snabb rörlig kropp utifrån universums svarta mörker, nu handlar det om ljuskraft från jordens lilla klot - från och av oss själva. Det är mycket mycket mycket farligare.
Förlamande är att inte röra sig - vara aktiv i det hela - likgiltig betyder totalt ointresse för, inte en förmåga att väcka något intresse alls, betydelselöst - så det sistnämnda är det farligaste tycker jag.
LIKGILTIG - jag ryser för ordet i detta sammanhang! Giltig - betyder något som uppfyller den aktuella situationens krav - lik - är dött. Så du förstår. Likgiltighet betyder död inför något som uppfyller den aktuella situationens krav.
Hjälp!
Tack för att du gör mig nyfiken! Fortsätt skriv!
Anne-Marie