LEKTIONSIDE - TIDNINGSMENINGAR JAG STANNAT UPP FÖR
HÄR FINNER DU NÅGRA MENINGAR SOM JAG STANNAT TILL VID -
- INNAN JAG GLUPSKT LÄST VIDARE
Storbrittanien har världens blodtörstigaste press / Niklas Edal i DN Ledare Signerat
Ett barn kan ha asylskäl just för att det är ett barn / DN Lisbeth Brattberg i Sverige
Men Dua hade förälskat sig i en arabisk man, en muslim, och lämnat familjen.
Därför stenades hon av flera hundra män, bland dem hennes bröder och kusiner. / DN Annika Hamnrud
Idag råder det stor orättvisa mot barns rätt till båda föräldrarna. / Anna Björe Ekonomisidan DN
Fantasin måste få arbeta / DN Böcker Intervju - Cecilia Jacobsson
Du är sjukt driven, engagerad och kanske sugen på att skaffa barn / Rekryteringsannons DN
Vila är klart underskattat - säger avgående koncernchefen i Nordea /SvD Leif Aspelin
Anne-Marie
LEKTIONSIDE LEKTIONSIDE LEKTIONSIDE LEKTIONSIDE LEKTIONSIDE LEKTIONSIDE
1) Ta många tidningar till din klass
2) Låt dem läsa vad de vill ur tidningarna
3) Ge dem sedan en modell genom att lyfta fram det du som lärare tänker
4) Åter till tidningarna och elevaktiviteten
5) Samla några meningar som du stannat upp vid
6) Skriv ned dem på ett papper/din arbetsbok
7) Offentliggör meningarna - genom att läsa upp dem, samla dem på whiteboarden/blädderblock
Eleverna får syn på innehåll via starka meningar.
Samtliga dessa starka meningar sätter igång tänkandet.
Du har en varierat samtal, som genererat nytt besök i tidningarna
De återvänder för att läsa igenom hela artikeln
Vill de få det gärna delge den muntligt igen.
Uppföljning av elevernas samlade meningar.
Vilken mening gör dig mest nyfiken när du ser vad hela klassen skrivit upp?
Vilken mening skulle du vilja ta bort.
Vilken mening känner du att du vill göra något åt? och så vidare
Skriv en egen artikel där denna mening är utgångspunkt, rubrik,
eller uppträder i din text. Samtala gärna med dina klasskamrater
och självklart med mig. Jag är så undrande, så undrande nyfiken.
LÄRANDEPROCESSEN - LÄRANDEPROCESSEN - LÄRANDEPROCESSEN -LÄRANDEPROCESSEN
Processen växlar mellan tydligt modellande av läraren, dvs läraren gör det eleven ska göra, meningarna här ovan skulle kunna vara min modell. Den jag skrivit är inte elevanpassad, jag tänker på vilka elever jag har när jag modellar.
Efter en tydlig modell kan eleverna erövra självständigt.
Den utvecklar det muntliga samtalet
ELeverna har alibi i texten, de har inte ansvar för vad som skrivits, bara vad som gjort dem nyfikna
Det kollektiva samtalet leder kanske hos några till nyfikenhet
Helheten blir därmed läst.
Det ska inte vara ett tvång att läsa helheten, den önskan ska eleven äga.
Avslutande samtal med dem som gått tillbaka till tidningarna.
Om ni ni inte har gjort, redan gör, om ni prövar, om egna erfarenheter kring detta arbetssätt....
Skriv en kommentar,
GENSVAR tycker jag mycket om!

Anne-Marie
- INNAN JAG GLUPSKT LÄST VIDARE
Storbrittanien har världens blodtörstigaste press / Niklas Edal i DN Ledare Signerat
Ett barn kan ha asylskäl just för att det är ett barn / DN Lisbeth Brattberg i Sverige
Men Dua hade förälskat sig i en arabisk man, en muslim, och lämnat familjen.
Därför stenades hon av flera hundra män, bland dem hennes bröder och kusiner. / DN Annika Hamnrud
Idag råder det stor orättvisa mot barns rätt till båda föräldrarna. / Anna Björe Ekonomisidan DN
Fantasin måste få arbeta / DN Böcker Intervju - Cecilia Jacobsson
Du är sjukt driven, engagerad och kanske sugen på att skaffa barn / Rekryteringsannons DN
Vila är klart underskattat - säger avgående koncernchefen i Nordea /SvD Leif Aspelin
Anne-Marie
LEKTIONSIDE LEKTIONSIDE LEKTIONSIDE LEKTIONSIDE LEKTIONSIDE LEKTIONSIDE
1) Ta många tidningar till din klass
2) Låt dem läsa vad de vill ur tidningarna
3) Ge dem sedan en modell genom att lyfta fram det du som lärare tänker
4) Åter till tidningarna och elevaktiviteten
5) Samla några meningar som du stannat upp vid
6) Skriv ned dem på ett papper/din arbetsbok
7) Offentliggör meningarna - genom att läsa upp dem, samla dem på whiteboarden/blädderblock
Eleverna får syn på innehåll via starka meningar.
Samtliga dessa starka meningar sätter igång tänkandet.
Du har en varierat samtal, som genererat nytt besök i tidningarna
De återvänder för att läsa igenom hela artikeln
Vill de få det gärna delge den muntligt igen.
Uppföljning av elevernas samlade meningar.
Vilken mening gör dig mest nyfiken när du ser vad hela klassen skrivit upp?
Vilken mening skulle du vilja ta bort.
Vilken mening känner du att du vill göra något åt? och så vidare
Skriv en egen artikel där denna mening är utgångspunkt, rubrik,
eller uppträder i din text. Samtala gärna med dina klasskamrater
och självklart med mig. Jag är så undrande, så undrande nyfiken.
LÄRANDEPROCESSEN - LÄRANDEPROCESSEN - LÄRANDEPROCESSEN -LÄRANDEPROCESSEN
Processen växlar mellan tydligt modellande av läraren, dvs läraren gör det eleven ska göra, meningarna här ovan skulle kunna vara min modell. Den jag skrivit är inte elevanpassad, jag tänker på vilka elever jag har när jag modellar.
Efter en tydlig modell kan eleverna erövra självständigt.
Den utvecklar det muntliga samtalet
ELeverna har alibi i texten, de har inte ansvar för vad som skrivits, bara vad som gjort dem nyfikna
Det kollektiva samtalet leder kanske hos några till nyfikenhet
Helheten blir därmed läst.
Det ska inte vara ett tvång att läsa helheten, den önskan ska eleven äga.
Avslutande samtal med dem som gått tillbaka till tidningarna.
Om ni ni inte har gjort, redan gör, om ni prövar, om egna erfarenheter kring detta arbetssätt....
Skriv en kommentar,
GENSVAR tycker jag mycket om!

Anne-Marie
Kommentarer
Trackback