LEKTIONSIDE - TA BORT ETT ORD I TAGET - SKAPA DIKT



Läraren modellar sin tanke och synliggör uppgiften

1) En mening - gärna ur en av de böcker eleverna läser i just för dagen

2) Levandegör den först genom att läsa den högt för eleverna

3) Skriv av meningen på tavlan - tala hela tiden om hur du gör när du skriver av -
     - jag tittar noga på meningen, läser högt när jag skriver av, ser att jag får med alla bokstäver, kontrollerar att jag
     skrivit av rätt - jag har ju en modell att skriva efter...

Här är min mening:
EFTER EN STUNDS LÄSNING SVOR HAN TYST MEN INTENSIVT.

4) Ta bort ett ord i taget. Välja att börja början eller från slutet
     Jag modellar hur det blir om jag tar bort ett ord från slutet.

Meningsdikt:

EFTER EN STUNDS LÄSNING SVOR HAN TYST MEN INTENSIVT
EFTER EN STUNDS LÄSNING SVOR HAN TYST MEN...
EFTER EN STUNDS LÄSNING SVOR HAN TYST
EFTER EN STUNDS LÄSNING SVOR HAN
EFTER EN STUNDS LÄSNING SVOR...
EFTER EN STUNDS LÄSNING
EFTER EN STUNDS
EFTER EN
EFTER



5) Du har nu skrivit en dikt av en enda mening. Denna dikt behöver en genomgång...
vilka tecken behöver den. Samtala och lägg till

Meningarna tar du från varsomhelst - det finns fullt av dem runt omkring oss!
Låna gärna en mening av din kompis.
En av er kan ta bort ett ord från början - den andre börjar från slutet.
HA SÅ ROLIGT...



- Låt se, den här uppgiften vill jag också göra...(läraren sätter själv igång)

VAD LÄR SIG ELEVERNA GENOM DETTA UNDRAR DU?

1) Språk är roligt - LUST OCH INSPIRATION
2) De läser flera meningar i sina böcker för att hitta en mening de vill arbeta med - BESLUTA
3) De gör ett självständigt val och arbetar utifrån sitt självständiga val - INFLYTANDE
4) Ansvar för sin textmodell. De äger en modell och de har en modell att följa - STAVA
5) De får läsa upp sin meningsdikt - LÄSA
5) De får göra samma sak i engelska texter - ÖVERFÖRBARHET
6) De kan göra detta i vilket ämne som helst - GENERALITET
7) Lära genom att se och delta - LÄRAREN GÖR - ELEVERNA GÖR
8) Resultatet blir bra - STOLTHET
7) Funderingar kring språket - hur göra det mer korrekt - GRAMMATIK

Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: erica

Suveränt förslag och så bra beskrivet. Måste prova.
Jag vet många som kommer till din blogg bara för att läsa och tänka och inspireras. Du skriver så att man växer när man läser.
En gåva.

Postat av: Mareibel rayos ikäläinen

hej!
det var jätte intressant dikt. jag skiver ut den för att min lärare minnas mig hela tiden.den agusti 3 är våran sista dagn för sommar kurs.

2007-07-24 @ 14:07:09
Postat av: Anonym

Du gör mig glad. Jag tror detta är ett sätt att närma sig språket. Skriv gärna till mig igen...Anne-Marie

2007-07-24 @ 16:11:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback