LEKTIONSIDE - ELEVERNAS EGNA MENINGAR

Denna idé bygger på elevernas egna skrivande. Vi lyfter fram meningar som eleverna skapat självständigt i sitt skrivande. En enda mening kan visa upp mycket tänkande och språklig kompetens.
Idag skrev min årskurs 6 berättelser på såväl engelska som svenska. Det är ett skrivprojekt som pågått länge.



Starka meningar ur elevtexter - deras egna val:

* Det kändes som han åkte över en världskarta

* Jag kunde se hur jag var jagad, men visste inte varför.

* Familjen i det fina gula huset berättade vägen för zigenerskan och kvinnan följde den.

* En vecka senare blev det en begravning för kvinnans död men det var inte kvinnan som begravdes, det var spegeln.

* Jag släckte skrivbordslampan och vinklade persiennerna.

* Efter ungefär 20 minuter så vaknade Bertil med ett ryck, han kände på sig att något var fel så han simmade upp till ytan med spegeln och tittade sig omkring. Allt såg ut som vanligt tills han kom till spisen där gasen var på och lågan tänd och bredvid var hushållspappret i full brand.




Engelska meningar ur elevernas skrivarbeten:

* When she came into the classroom and her first teacher read her name, the teahers eyes went wide open."

* Mam run up the cellarstairs when she tripped and fell down the whole stair doing a sumersault.

* I am sorry but you are in the wrong school.

* She made a catcake with catfood and a sardin on the top.

* I think that Chrysanthemum should keep her head up and be proud of her name

* Amy rolled her eyes

* If I see someone laugh, bully och giggle at Chrysanthemum I will report that to your parents.




Detta kan i sin tur generera samtal kring texter. Textraderna är modeller för skrivande. Här utgår jag från elevernas arbeten. Dessa kan lämnas in anonymt om eleven önskar. Imorgon ska vi föra samtal kring dessa texter.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Annis

Vi som har skrivit så mycket idag. Det måste vi göra...imorgon...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback