Lektionside: BOKSTÄVER FRYSER I SIN OLÄSTA ENSAMHET...

image390
Detta är ett gensvar. Elev i årskurs 6. Pojke!


Arbetsform kring liten text, vilande tänk, elevgensvar och högläst publicering.

LEKTONSGENOMGÅNG...


1) Läraren har valt ut en mening som läraren har tankar kring
2) Meningen uppläses högt av läraren
3) Meningen skrivs upp på whiteboarden
4) Alla läser meningen högt. Detta är viktigt-alla har tagit orden i munnen.
5) TANKETID - en dag, två dagar, flera dagar, en vecka, två veckor
6) Aktivera igen. Börja om från punkt två.

7) Samtala om vilka tankar som uppkommit.
8) Samtal om text leder till utveckling av textbegreppet och ökar viljan till skrivande gensvar
9) Skriv om denna mening
10) Eleverna får prata med varandra...dela med sig...lyssna på andras skrivande berättelser
11) När eleverna är klara så läser läraren upp texterna, först för den enskilde eleven
12) Eventuella rättelser görs individuellt
13) Publicering av text - nu läser läraren upp allas texter
14) Gensvar och tankar

Om lärarens högläsning av elevtexter
Detta är ett viktigt moment. När jag läser mina elevers texter kan jag göra det med en berättarröst. Det är ett gensvar och en bekräftelse. Jag återläser alltid elevernas texter högt för dem var och en så att de kan höra
den i form av en publicering- så här låter min text i en annan människas röst - och därefter få möjlighet att ändra och rätta till - den slutliga publiceringen betyder en högläst uppläst text inför samtliga elever. Det är lärarens röst som levandegör elevens text.

Eleven får självklart också läsa högt för andra. Men då jag gör deras text till kött och blod så använder jag all min kunskap om högläsandets bekräftelse...

Elevens text får ni se som ett gensvar och en utvärdering av denna arbetsform kring liten text, vilande tänk och högläst gensvar.

Undervisningsformen fungerar i alla åldrar... alla årskurser...
Anne-Marie

TEXTRADEN KOMMER UR MARGARETA EKSTRÖMS LJUVLIGA BOK ORD TILL JOHANNA, 1973

Kommentarer
Postat av: Janis

Vilket fantastiskt gensvar!Vilken lycka att få läsa! Och vilka underbart vackra ord: bokstäverna fryser i sin olästa ensamhet.
Har just hittat hit, kommer snart igen, här verkar finnas MASSOR att inspireras av!

Postat av: Anne-Marie Körling

Du är så välkommen tillbaka. Välkommen! Välkommen. Jag har varit inne på din sida - du skrev om mitt inlägg om litteraturkanon...och då var jag och läste och kommenterade. Jag välkomnar dig tillbaka, och besöker dig också.
Anne-Marie

2007-05-26 @ 23:40:03
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback