LEIF STRANDBERG - VAD KAN ELEVEN?
Vad klarar eleven tillsammans med en vuxen?
Vad klarar eleven med sig själv?"
Förvalta mötet.
Det är frågor som en lärare ska besvara? Så ska vi se på lärandet!
Leif Strandberg lyfter fram frågor som vidgar våra bedömningsmöjligheter.
Och vårt synsätt på lärandet. Frågorna är viktiga. Mycket viktiga.
En elev klarar mer i gemenskap med andra.
En elev utvecklar mer tillsammans med en som kan mer.
När eleven fått erfara detta kan eleven klara själv - är min översättning.
Tack Leif Strandberg för en underbar bok.
Anne-Marie
Litteratur: Vygotskij i praktiken. Bland plugghästar och fusklappar, Norstedts Akademiska Förlag, 2006
Alla, oavsett ålder...måste få känna självförtroende och ett tillåtande "klimat" bland sina kompisar (arbetskamrater)....att få vara den man är....människor är som blommor.....ge näring....och det växer...Mina elever är som en blomsteräng.......olika, unika och allt ifrån små knoppar till fullt blommande individer...."min" klass som tar studenten om 3 v....ger mig näring och jag är mycket stolt och glad att fått vara med i deras växtprocess...en lärares ynnest./Bitte Kajler
Du skulle också få boken om en läraren som odlar sina elever. Jag köpte den i New York - den skulle du tycka om. Måg lärare skulle tycka om den.
Och vilken tur att dina elever har fått god jordmån och blivit vattnade med lagoma mängder...
för mycket och de dör, för lite och de vissnar ...
för mycket: svårt - för lite: tråkigt
Jag tycker nästan det är värst när det är för tråkigt.
Anne-Marie
Mer Vygotskij i skolan!
Han sitter i mitt klassrum. Jag pratar med honom jämt. Han är min sporrande utvecklande utmaning. Hur förstå?
Grundtanken för mig är - lita på eleverna!
Lita på att de vill! Lita på att läraren är viktig!
Lita på det naturliga samspelet! Lita på - sedan lägger jag till Strandbergs mycket viktigar fråga -
Är du med? Du behöver inte kunna - var med!
Detta söker jag skapa klimat för - det är den klimatförändring jag vill genomföra.
Så jag håller med IT-mamman. Fullt ut.
Anne-Marie