KLASSRUMSSUCCE - DRAKHERREN av Josefine Ottesen
Denna roman gick hem bland mina sexor. En bok - uppdelad i 11 delar - gör att alla kan
läsa samma bok samtidigt i klassrummet. Så här gjorde jag:
1) Introducerade boken med den nyfikenhet jag alltid modellar inför böcker
2) Höll alla delar hårt sammanpressade. Detta är en roman...berättade jag.
3) Sedan lösgjorde jag alla delar romanen hade.
4) Jag modellade omslaget, titeln, omfånget, formen, layout, författare
5) Jag visade tydligt upp första sidan - så här ser inledningen ut.
6) Jag högläser den första boken för hela klassen
7) sedan går det av sig själv.
En högläst text lockar alltid in sina läsare. Killarna var först. Där lästes det i kö och i väntan.
Där lästes det i par och omlott. Där lästes det så att det stod härliga till. Jag hade bara en uppsättning.
Det var bra så. Nu fick boken en rejäl genomgång bland mina elever. I stort sett har alla i min klass
läst denna bok, det betyder att 30 stycken elever gärna vill se en fortsättning...
Anne-Marie
Jag tycker inte om att åldersindela litteratur - men om jag måste - från årskurs 3 till nio - sedan kan man ju
alltid nöjesläsa den oavsett ålder... men det är en annan sak.
Kommentarer
Trackback