KEPSEN AV FÖR TYDLIGA MÅL
Och visst var det så - att målen i LpO-94 var otydliga. Men absolut inte dåliga.
Det som hände vara att diskussionen hamnade vid mål att uppnå. Det viktigaste
målet var och är strävansmålet. MÅL ATT STRÄVA MOT.
Den diskussionen är mer intressant. Där finns lärandepotentialen.
Uppnåendemål är en minsta gemensam nämnare.
En demokratisk rättighet som gäller samtliga elever.
Men lika stor rätt är att sträva mot ...
Läraren måste äga medvetenhet kring mål för sin undervisning.
Målen bör vara såväl kortsiktiga som långsiktiga. Medvetenhet
kring mål skapar tydlighet och trygghet för elever. Okunskap om
mål skapar vilset lärande. För att utveckla elevers lärande måste
de varje dag förstå att undervisningen strävar mot ...
Det gäller i allra högsta grad dem som kämpar med att lära
sig... ju tydligare mål desto större medvetenhet ... också hos eleven.
Utan mål - inget medvetet lärande.
Det är som en karta.
Om vi vet vart vi ska - så går vi dit.
Vi kan ta genvägar, vi kan beundra utsikter och göra avstickare,
vi kan ta en paus, hämta andan...men vi vet precis vart vi ska.
Ibland skyndar vi oss på.
Det är en vandring med en ledare, det är läraren som
visar vägen, det är en utmaning att följa med. Vilse - inte alls.
På väg? Ja!
Så kepsen av för tydliga mål.
Anne-Marie
jag glömde att man ibland måste gå tillbaka - ganska ofta också - speciellt om man har 30 elever som har egna upplevelser av vandringen, ibland måste man också stanna upp ordentligt - för det står någonting i vägen - ett väldigt hinder - och då måste man stanna upp för att tänka ihop - ibland måste man också söka upp vindskydd, tak, för att få vila ifrån ... och sätta ett och annat plåster på trötta fötter och skavsår - även på den som leder...
Ja verkligen ett måste! Måldiskussionen är i full gång överallt i alla skolor och bland alla lärare= BRA! Håller med om att målen ska vara speciellt tydliga för barnen, vi är dåliga på den punkten. I alla fall jag, att härleda till målen. Pratar ofta om varför vi lär oss vissa grejer och vilken användning vi har för detta i verkliga livet men visar allt för sällan upp målen för dem. Ska försöka tänka på det.
Hej,
Ja, du har kanske rätt. Min erfarenhet är att har vi inget mål så vet eleverna inte varför de ska lära sig - det blir vilset. Jag har jobbat mycket med elever som har det besvärligt i skolan, med lärandet - och där har jag funnit att de blir mycket duktigare då de får tydliga mål, och kortsiktiga, och att dessa utvärderas. Då syns utvekling, då sker utveckling, då är processen igång.
Anne-Marie
Anne-Marie Körling...kollega och vän....F- f-n vad bra beskrivet....metaforisk...allt jag velat sätta ord till ....smäcker du bara fram som en dans med ord TACK!! En karta..här är vi NU och här ska vi....hela klassen med 32 individer....såklart vi måste kolla utsikten ibland....och kanske gå en bit tillbaka...vi glömde nåt!! Den här metaforen kommer jag ha nytta av......STOR TACK KRAM!/Bitte K
Hej - jag glömde att man ibland måste gå tillbaka - ganska ofta också - speciellt om man har 30 elever som har egna upplevelser av vandringen, ibland måste man också stanna upp ordentligt - för det står någonting i vägen - ett väldigt hinder - och då måste man stanna upp för att tänka ihop - ibland måste man också söka upp vindskydd, tak, för att få vila ifrån ... och sätta ett och annat plåster på trötta fötter och skavsår - även på den som leder...
Anne-Marie