INGEN LITTERATURKANON I VÄRLDEN...





LITTERATURKANON - NÅGRA TANKAR SOM JAG TYCKER ÄR KANON!

Litteraturkanondebatten - 
jag vill låna Birgitta Franssons ord, grundaren av tidningen OPSIS KALOPSIS.

Birgitta Fransson skriver:
"Nej, jag tror inte det är listor på lämpliga böcker som behövs för att ge oss - vuxna som barn - gamla som nya svenskar - tillgång till den stora litteraturen. Det är istället lärare och bibliotekarier som själva läser böcker och kan förmedla sin läsglädje till barn." OPSIS KALOPSIS 3 september 2006





Jag tänker;
Jag skrev ett debattinlägg om litteraturkanon i tidningen Skolvärlden, där jag tyckte detsamma. Det är läraren som åskådliggör litteratur och också mångfalden.

En kanon - är ju en sammanställning av det man bör läsa - och kriterierna för dom är, Vad? Dessutom hur uppfattas den litteratur som inte finns med på listan? Är det en slags andrahandslitteratur? Listor kan sätta upp gränser mot annat, där varje bok i sig själv gör motsatsen. Måsteböcker är svåra att bli frivilliglästa... tyvärr. De må vara hur bra som helst, hur viktiga som helst, hur representativa som helst...men det är just det att de finns i en lista över måste...

Jag minns hur en pojke läste Khemiris bok, 2000talet, och tyckte att språket i den var skithäftig, och att han nu hittat en annan bok med samma skithäftiga språk i - RÖDE ORM, 1900talet, av Frans G. Bengtsson.

Vilken av dessa böcker skulle hamna på listan över obligatoriska böcker att läsa...?
  

Anne-Marie

Källa:
OPSIS KALOPSIS, om barn-och ungdomskultur, TEMA POJKAR, Nr 3 sept. 2006

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback