HÖGLÄSNING - Åsa Linderborg MIG ÄGER INGEN




Jag läste självständigt ur Åsa Linderborgs bok Mig äger ingen.
Jag blir lyrisk redan vid de första raderna i den. Det handlar om en plånbok.
Så skapas författaren sin läsare.

Jag läser hela kapitlet. Det är inte mycket, Men tillräckligt mycket för att jag
ska
- känna plånbokens värme i mina händer
- se plånbokens nötta böjning formad av en mans bakdel
- bli nyfiken på innehållet - i boken - i plånboken - spelar det någon roll?
- Jag vet att en mans plånbok är mer än något heligt. Den rör man inte.

Frågan föds - varför får någon röra denna mans plånbok?
Jag läser vidare...det finns förklaringar.



Nu börjar jag tänka - undervisning. Utan att göra någon större affär av det.

Jag tar med mig det första kapitlet till min klass. En årskurs 6. 28 elever.
Nu när jag levandegjort hela den första sidan, halva andra sidan kan jag med
min röst levandegöra den för mina elever.

Så här tänker de:

- det går att förstå att någon är död - redan från första raden förstod jag det
- man får inte titta i plånböcker - det är därför
- jag får titta i min pappas plånbok
- men man talar inte om plånböcker så där - det betyder något alldeles speciellt.
- han föddes under andra världskriget
- var han så gammal
- men men men....
- plånboken är viktig. Det är där hon (författaren) börjar sin berättelse
- han har alkoholproblem
- han är inte rik. Om han vore rik skulle den som skriver det här inte ta upp att det är 11 dagar kvar till han får pengar nästa gång.
- Så lite pengar han hade kvar
- Han har problem
- Men men men han är väl en pappa
- men pappor kan ha problem
- men men men
- tänk att ha en pappa som har problem...



Jag har högläst den bok jag själv vill läsa. Så här gör jag - min läsning - det jag vill läsa - det jag läser -
det läser jag också valda stycken ur för mina elever. Men de ... tillför min läsning infallsvinklar jag aldrig
skulle vilja vara utan.

Att högläsa - det är ett sätt att vara tillsammans!
Och då är författaren också där.
Det är väldigt väldigt bra!

Anne-Marie

Litteratur: Linderborg, Mig äger ingen, Bokförlaget Atlas 2007

Kommentarer
Postat av: erica

Jag låter en annan pedagog högläsa en del i min klass istället för att göra det själv. Hon gör det bra men jag saknar att göra det. Du får det dessutom att kännas precis sådär härligt som det kan vara.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback