HÖGA TANKAR OM HÖGLÄSNING


Högläsning.
Då jag läser ett litet stycke ur en bok gör jag den tillgänglig och öppnar den för självständigt läsande.
Om och om igen. Att högläsa är att aktivt ge - och sprida - och locka - och generera läsande lust.
Mina elever läser tryggt den bok jag läst ur, och har jag läst hela, läser de den mer än gärna. Så är det.
Högläsning är kungsväg till boken.



image138

Jag brukar tala om högläsning vid föräldramöten. Jag brukar modella en högläst text, jag läser den högt. Jag har då valt en text med en början och ett slut, ett kort litet stycke som inte pockar på fortsättning. Jag frågar hur många tankar min högläsning väckt, och föräldrarna säger ofta - många! Då lägger jag till en viktig information - den text jag nyss läste tog 1 och en halv minut att läsa. Hur många tankar den gav och hur långt liv den fick inom lyssnaren förtäljer inte min läsning. Tid är dessvärre viktigt. Många föräldrar vill - men upplever att tiden inte längre finns. Därför är det viktigare att föräldrar högläser en kort text, berättelse, än att de läser något som de aldrig kommer att läsa färdigt. Den lilla läsningen kan istället skapa möjligheter för den större och mer tidkrävande. Jag vill skapa högläsare bland mina läsare.

Jag minns en pappa. Han blev en högläsare. Jag minns det vackraste samtalet med honom. Han berättade hur det var att läsa högt för sin son.
- det är så härligt att sitta nära honom
- det är liksom bara vi och vi har roligt ihop
- han luktar så gott
- han lutar sig mot mig och det är så fint
- vi skrattar ihop
- han berättar små händelser när vi sitter så där
- jag känner mig bra som pappa
- det känns bra i hela mig när jag läser för honom

och sist sa denna pappa att det också var spännande att läsa de böcker de läste ihop. Men med boken följde så mycket annat - det där som man inte tänker på - närheten, gemenskapen, intillvarande, lugnet, stunden, tidlösheten och berättelsen.



Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: erica

Måste prova på nästa föräldramöte. Jag tror jag ska länka mina föräldrar hit från ett av mina inlägg.

Postat av: Anne-Marie

Du är så välkommen! Eller skriv ut - jag skänker detta till alla som vill ge föräldrar - de är oändligt viktiga. Glad att se dig här igen! A-M

2007-05-06 @ 17:51:19
Postat av: Annis

Tänkte också att det skulle vara perfekt sätt att inleda ett föräldramöte. Jag tycker det är jättesvårt att fånga föräldrarna. Med barnen är jag helt naturlig men när jag ska ha möten så blir jag så pirrig och spänd. Blev så impad av dig i Piteå, kunna stå och prata inför så många lärare...BRA gjort! Dessutom var det kul också...

2007-05-06 @ 21:35:18
URL: http://annis.blogspot.com
Postat av: Anne-Marie

Ja, det är ett perfekt sätt att starta allt - vilken sammankomst som helst - men föräldrar måste få uppleva för att förstå hur mycket en högläst text kan betyda... jag modellade väl Paul Auster för er - den tog kanske 40 sekunder att läsa...
men oj så mycket man hinner tänka - länge!
Tack för recensionen av min föreläsning. Ni var en bra åhörargrupp - ni födde också mig. Så är det med aktivt lyssnande - den som talar vill gensvara på den tystnaden, den är så aktiv.
Anne-Marie

2007-05-06 @ 21:41:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback