DET SAMSPELANDE BARNET - HUR FÖRVALTAR VUXNA MÖTET?



återigen...barn föds till samspel med sin omvärld. Om vi vet detta...hur förvaltar vi samspelet? Om vi vet att detta utgör kommunikationens grund och dess förutsättning för den livslånga kommunikationen med omvärlden, hur förvaltar skolan detta? Om vi vet? Vad gör vi när vi vet?



"Det är sedan länge känt att de allra minsta barnen har en mycket stor kapacitet att kommunicera med sina närmaste. De tar själva initiativ till samspel, det är inte de som "härmar" utan föräldern och barnet turas om att inleda och fortsätta samtalet med miner och ljud." (SvD artikel 25 maj 2007 -Små barn kan se skillnad på språk, journalisten Ingrid Persson)



Om vi vet detta - hur kan vi då möta upp! Hur förvaltar vi mötet!!!!!
Anne-Marie
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback