DEN VIDGANDE BEDÖMNINGEN AV ELEVERS KUNSKAPER
Det tar tid att bedöma elevers arbete. Det är ett komplext arbete som måste inkludera eleven.
Här är en elevtext från årskurs 4.
Denna elev uttrycker sin engelska kunskap och den glädje det innebär att kunna använda
sitt språk, och utvecklar det i sitt sammanhang, dvs där det talas. Denna elev uttrycker också
det som händer när man är i ett språk - man börjar tänka på det språk som omgivningen
talar.
När jag bedömer mina elevers kunskaper så är de delaktiga i den processen. Här
är den synlig. Min fråga blir då - vilka utmaningar är du beredd att ta? För en bedömning ska
också leda till fortsatt utveckling. Annars blir det väldigt tråkigt att gå i skolan.
Att eleven minns och tänker tillbaka på sin självständiga erfarenhet av sin förmåga och
vikten av att lära vidare är en mycket viktig sporre för lärandet. Det är en utmaning -
också för läraren!
Hur gör vi nu?
Vad ska undervisningen leda till?
Vilka utmaningar kan eleven ta?
Vilka utmaningar vill eleven ha?
Hur ser eleven på fortsättningen?
Hur ser målen ut för årskurs 4, årskurs 5?
Anne-Marie
Kommentarer
Trackback