BETYGSKRITERIER ALLMÄNT GODTYCKE?
När samma uppsats skickades runt mellan skolor,
mellan lärare, vandrade uppsatsen
också mellan betygen IG och VG?
Hur är det möjligt!
Anne-Marie
Är vi inte bara människor?
Bedömningen av en uppgift som man själv inte utformat börjar kanske med en tolkning av själva uppgiften, anser man sedan att eleven inte svarat på uppgiften blir betyget ett icke-betyg, trots att resonemanget kanske kunde ge ett VG.
Hur är det möjligt? Är det oss eller systemet som är konstigt?
Jag tror att det handlar om tillit till, eller bristande tillit till lärarens kompetens att bedöma när jag läser ditt inlägg. Men vi har ett yrke, och detta yrke handlar om att bedöma elevernas kunskaper. Jag tror att många uppgifter inte mäter det de ska mäta. Kommer då uppgifterna utifrån kanske de ska visa på norm och förväntan, snarare än hur och vad eleven förstår.
Ja, vi måste föra upp detta samtal. Svårt men angeläget.
Anne-Marie