ANONYMA NATIONELLA PROV
Fann detta svar i min blogg - tycker elevperspektivet är viktigt:
Jag avskydde de nationella proven. Och fastän de officiellt alltid var menade som vägledning satte varenda lärare jag haft sina betyg uteslutande byggt på de nationella proven. Proven visar en slags basal grundkunskap, men inte på något sätt vad man som elev presterat och gjort under året. Och det är en enkel utväg för lata lärare att sätta betyg på ett enda prov och ge eleven en enda chans. Dessutom minns jag som ambitiös elev hur dessa prov lades till alla de andra prov man hade att förbereda sig för.
Jag tror att iden om ett nationellt prov för att mäta landets kunskaper är god. Men jag tror att teori och praxis skiljer sig en hel del. Kanske skulle systemet fungera om proven var anonyma?
Jag vet inte vad du tycker om prov, Anne-marie? Jag tror att man mycket väl kan klara sig utan dem. Hemprov, uppsatser och diskussioner i klassrummet har jag alltid funnit både roligare, lättare och mer lärorika än tidsbegränsade hetsprov. Du skriver om att hitta fem rätt istället för fem fel. Jag tycker att det utmärkt! Jag har aldrig förstått de lärare jag hade som i sina prov lade in trick questions och frågor man omöjligt kunde veta svaret på om man inte hade lustläst bildtexten (svanens latinska namn? - biologiprovsfråga i nian). Mäter det verkligen elevens kunskap???
Anne-Marie svarar när hon tänkt länge och noga på frågan - vad tycker du om prov, Anne-Marie? Jag har många synpunkter om prov. Många, och kanske de skiljer sig från de prov som eleverna är vana vid. Mina elever VILL ha dessa prov som jag ger. Det tycker jag är värdefullt.
Men som sagt - detta är en självständig bloggtext lite längre fram i framtiden.
Dina ord, kära bloggare, är väldigt, väldigt värdefulla.
Anne-Marie