Vygotskij - att befinna sig i en utvecklingszon

Läroplanen LpO-94 har influerats av Lev Vygotskijs teorier. Jag inspireras av Vygotskijs tankegångar och försöker omsätta hans teori till praktik i mitt klassrum. Detta betyder att jag har ett medvetet förhållningssätt till läranderelationer och organisation av klassrummet som pedagogiskt rum. Jag strävar efter att utveckla samarbetet mellan mina elever. Och lyckas göra det genom Kiwitanken - Fråga tre. Fråga tre betyder att man frågar tre eller fler då man behöver stöd och hjälp i sitt tänkande. Det betyder att man tillåts samtala, låna, gissa, tänka tillsammans med en kompis eller fler. Fråga tre är en signal till samspel kring det vi gör i klassrummet. Detta har medfört att jag får mer tid att undervisa och i fler konstellationer. Jag tror på lärande modeller och att läraren är aktiv i att göra, använda reskap, och modella vägar in i hur att förstå.

Jag var i kväll och lyssnade på Leif Strandberg, författare till Vygotskij i praktiken , då han föreläste för förskolelärare i Rinkeby. På ett mycket åskådligt och underhållande sätt, med djup kunskap och med en stor portion humor, gav rika exempel på hur att förstå Vygotskij. 

Vygotskijs tankar om utvecklingszonen berör ju också mig. Jag lyssnar på en föreläsare, Leif Strandberg, han besitter ett kunnande, jag vill lära mer, jag får mina utmaningar och påverkar därigenom min egen utvecklingsmöjlighet, jag är motiverad, fascinerad, känner att lärandet är inom räckhåll, och jag är med,
jag ställer mig nya frågor, klär min kunskap i nya begrepp, utvecklas, Och det är roligt.

Anne-Marie




 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback