VÄXANDE ÄR SKIRT och SKÖRT - och VÄXANDE trots allt

image615

När jag tittade på de tunna gröna växande strån som kom ur vattnet tänkte jag på hur skört allt som ska växa är. Men det växer även om det är skirt. Växande går inte att hindra. Hindrar man det så växer det förbi hindret. Tar sig förbi.

Jag tänker på barn som växer. De växer trots allt. Trots allt som händer växer de. I bästa fall har de det bra där de växer. Ibland är det inte bra. Då växer de ändå. Fast det blir krokigare, fler omvägar, tar längre tid och är kanske inte växande utifrån vilka normer som råder. Men växer gör de. Barnen växer. Upp.

Jag vill att de ska växa med uppgiften. Jag vill att vuxna ska växa med växandet. Alltså där barn växer ska vuxna vara. Vuxna ska också växa med uppgiften.

Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Anders Sjöström

Att växa med uppgiften! Är lika för barn som vuxna.
Alla möter nya utmaningar små som stora att våga
ta på sig nya uppgifter är som att gå ut på äventyr.Allt handlar om tid.Och påverkan från omgivningen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback