UTEMILJÖN...
I en vit stol i det gröna gräset kommer tankarna. Här sitter jag. Och är ute.
Hur gott mår jag inte då - under himlen - vid vattnet - bland träden - med gräset - jag är ute. För mig själv.
Vad är att vara ute?
Hos Bettan i Piteå talar vi hela helgen om lärandet. Vad vet vi om lärandet i utemiljön vet Bettan mycket. Jag läser hennes examenstankar -
UTVECKLINGSARBETE UTEMILJÖ
vars syfte är att träna och utveckla motorikens grundrörelser i medveten rörelseträning och under fri lek.
Bettan genomförde en läromiljö tillsammans med förskolebarnens föräldrar, som byggde, grävde, genomförde den miljö som kunde verka för eleverna.
Pedagogiska platser - eller naturliga lekmiljöer
KOJAN
Skapar klättre, krypa, åla och skapar möjligheter för rolllekar.
HOPPGROPEN
Längd och hopp, höjd och hopp
AFFFÄREN
Kånka, bära, rollek
BOLLPLANK
Kasta, fånga, gemensamlekande
BOLLPLAN
spela, samspela
HINDER
krypa, åla, balans
STUBBAR
-nej ta inte bort stubbar när ni tar bort träden, lämna stubbarna kvar!
sick-sack-springande, naturliga stolar och bord, sittplatser, ståplatser, hopplatser
REP
klättra-klänga-hänga
SÅGBOCK
såga något, grund till bygge
Ja, och sedan visar Bettan hur miljön såg ut innan - och naturligtvis - efteråt.
Vad barnen gjorde innan - ja, de lekte - vad barnen gjorde efteråt - de lekte!
Bettan menar att miljön som skapades utvecklade motorik på ett naturligt sätt.
Samt de sociala lekreglerna som barnen utvecklar själva men miljön skapar bättre
förutsättningar.
A-M tänker!
Absolut!
Absolut. Medvetenhet kring vad man gör, för vad man vill verka för, för barnens rätt, för barnens
utveckling, Utemiljön är enormt viktig. Och skolan behöver denna kompletterande plats för att lärandet utvecklas.
Så kan man tänka när man sitter i en vit stol och har gräs mellan tårna!
Anne-Marie
Källa;
Bettans examensarbete kring Utemiljön.
Hur gott mår jag inte då - under himlen - vid vattnet - bland träden - med gräset - jag är ute. För mig själv.
Vad är att vara ute?
Hos Bettan i Piteå talar vi hela helgen om lärandet. Vad vet vi om lärandet i utemiljön vet Bettan mycket. Jag läser hennes examenstankar -
UTVECKLINGSARBETE UTEMILJÖ
vars syfte är att träna och utveckla motorikens grundrörelser i medveten rörelseträning och under fri lek.
Bettan genomförde en läromiljö tillsammans med förskolebarnens föräldrar, som byggde, grävde, genomförde den miljö som kunde verka för eleverna.
Pedagogiska platser - eller naturliga lekmiljöer
KOJAN
Skapar klättre, krypa, åla och skapar möjligheter för rolllekar.
HOPPGROPEN
Längd och hopp, höjd och hopp
AFFFÄREN
Kånka, bära, rollek
BOLLPLANK
Kasta, fånga, gemensamlekande
BOLLPLAN
spela, samspela
HINDER
krypa, åla, balans
STUBBAR
-nej ta inte bort stubbar när ni tar bort träden, lämna stubbarna kvar!
sick-sack-springande, naturliga stolar och bord, sittplatser, ståplatser, hopplatser
REP
klättra-klänga-hänga
SÅGBOCK
såga något, grund till bygge
Ja, och sedan visar Bettan hur miljön såg ut innan - och naturligtvis - efteråt.
Vad barnen gjorde innan - ja, de lekte - vad barnen gjorde efteråt - de lekte!
Bettan menar att miljön som skapades utvecklade motorik på ett naturligt sätt.
Samt de sociala lekreglerna som barnen utvecklar själva men miljön skapar bättre
förutsättningar.
A-M tänker!
Absolut!
Absolut. Medvetenhet kring vad man gör, för vad man vill verka för, för barnens rätt, för barnens
utveckling, Utemiljön är enormt viktig. Och skolan behöver denna kompletterande plats för att lärandet utvecklas.
Så kan man tänka när man sitter i en vit stol och har gräs mellan tårna!
Anne-Marie
Källa;
Bettans examensarbete kring Utemiljön.
Kommentarer
Postat av: erica
Tack för att du delat med dig av Bettans tänk. Jag har länkat till inlägget från min blogg. :)
Trackback