SKOLAVSLUTNING!

DENNA DAG EN AVSLUTNINGSDAG!

image559

ELEVERNA FICK ÄGA PROCESSEN. DE FICK SMYCKA OCH SKAPA AVSLUTNINGENS RUM. BLOMMOR HÄNGDES I TAKET, BALLONGER BLÅSTES UPP OCH VACKRA BLOMMOR, SÅ ENKLA SOM MÖJLIGT MÅLADES PÅ STORA ARK. JAG HADE ETT FINGER MED I SPELET. JAG BEHÖVDE HA DET. FÖR MIN EGEN SKULL.

image558

SAMLING PÅ ÄNGEN. LJUDET HÖLL INTE ÄNDA FRAM. DE SMÅ SOM SJÖNG HADE BRÄCKLIGT UNGA RÖSTER SOM KRÄVDE LYSSNARE INTE SMÅPRATARE. IBLAND ÄR DET FEL PÅ LYSSNANDET OCH INTE PÅ LJUDANLÄGGNINGEN. DET ÄR RÖRANDE NÄR 6-ÅRINGAR SJUNGER. DET ÄR SÅ VACKERT.

image556JAG GÖMMER MIG BAKOM SÅNGARRYGGAR. SÅ SER DET UT ATT STÅ PÅ SCEN OCH BLICKA UT MOT FOLKHAVET. DESSA VÄRDIGA SCENFRAMTRÄDARE. SÅ MODIGA SÅNGARE. DET ÄR ETT HAV AV ANSIKTEN. VAR ÄR MAMMA? VAR ÄR PAPPA? VAR ÄR....


OCH ALLA DESSA VACKRA FINA KLÄDER - DAGEN TILL ÄRA - DE VACKRA  SKORNA, KLÄNNINGARNA,

image554LEENDEN OCH ALLT DET VACKRA DÄR INNE I HUVUDEN OCH I SINNEN. DET STICKER TILL AV SORGEN OCKSÅ. STUNDEN ÄR INTE BARA ROSENGLITTRANDE - DEN BÄR DRAG AV SORG - OM ÄN SÅ LITE - MEN AVSKEDETS SORG.
image555

SKOLGÅRDENS TOMHET. NYCKELKNIPPANS TYNGD I HÄNDERNA. LÅSA, LARMA, BÄRA HEM. HÅLLA BLOMMOR I FAMNEN, BÄRA SMYCKET SOM MINNE, TÄNKA FÖRÄLDRAR, MINNAS SINA ELEVER... DÅ RUSAR EN LITEN UNGE FRAM -

- JAG ÖNSKADE ATT JAG FICK DIG - OCH SÅ FICK JAG DIG!

MIN BLIVANDE FYRA TITTAR STORÖGT UPP PÅ SIN NYA FRÖKEN.
ALLT BÖRJAR OM IGEN NÄSTA HÖST. MEN ALLT ÄR DÅ NYTT, OCH DET ÄR BRA! 
JAG LOG MOT DEN LILLA NYA ELEVEN OCH BEKRÄFTADE MED ETT VÄLKOMNANDE: 

- JA, DU FICK MIG!

SÅ LYSER FRAMTIDEN I ETT BARNS ÖGON.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Annis

Oj visst är det väl underbart att jobba med barn! Jag blev så kärleksbombad på examen att jag kommer att leva på det länge....finns inga jobb som kan konkurrera med vårt! Länge leve barnen!

Postat av: Anne-Marie Körling

Det hade varit skönt att dela en stund över en kopp kaffe...undra lite kring detta med avslutningar. Och pusta ut. För det behöver vi också. Anne-Marie

2007-06-12 @ 20:33:31
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se
Postat av: Mona

Visst är skolavslutningar underbara och det är många känslor som visar sig, särskilt när man ska lämna sin 6:a vidare till annan skola. Idag, onsdag 13 juni, har återigen varit en underbart trevlig dag. Jag har lyssnat till din föreläsning på Gärdesskolan i Åmotfors och det var jätteintressant. Jag har nästan inte lust att vänta till augusti då jag ska börja med " mina nya
fyror ". Idag har jag blivit mycket inspirerad av dig och jag vill bara komma igång och jobba igen. Men visst, det ska bli skönt med ledigt också. Trevlig sommar önskar Mona

2007-06-13 @ 17:43:09
Postat av: Nils-Harry

Tack för en trevlig dag i Åmotfors. Lycka till i Alingsås. Må´nte sår i ditt elevexempel går hem även där.
NH

2007-06-13 @ 21:57:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback