SKOLANS SEXUALKUNSKAP - DN GRANSKAR
Detta ämne - sexualkunskap!
Minnen från egen sexualundervisning.
Lärare som tummade på ett papper med en rodnad som ömsom var lärarens och ömsom övertogs av eleverna. Då - när jag var ung - var ämnet laddat. Sexualundervisningen var förannonserad. Utannonserad. Genom detta en laddad väntan. Som vore det en urklippt stund från det som inte var skolans uppgift - men pålagd läraruppgift - måsteuppgift.
Sexualkunskapen skiljde sig från all annan kunskap som förmedlades.
En möjlighet till mänsklighet från läraren....blev ofta teoretisk och pappersrik.
Jag minns kroppens blindkarta - som just blindkarta.
Idag vet de flesta unga allt.
De flesta unga vet allt och detta mycket tidigt.
Men detta är ett stort misstag.
Att anta att alla unga vet allt.
Farligt.
De vet väldigt mycket. I stort sett har många tillgång till allt.
Ordrika. De kan orden. Uttrycker dem.
Men därifrån till att erfara är steget långt, väldigt långt.
Ämnet sexualkunskap är viktigt.
Men det är ur den vanliga människans perspektiv den ska föras.
Elever vet mycket utan att veta. När man frågar vad de behöver veta
undrar de hur man gör när man ska kyssas.
Dagens sexualundervisning bör handla om respekt och värdighet för
det personliga mötet med en annan människas kropp,
och - mötet med den egna kroppen.
Jag fick ett litet brev av en nia en gång - jag hade högläst
en ungdomsroman, han skrev...
jag visste allt om sex tills jag hade sex själv första gången.
Då visste jag absolut ingenting. Allt var så nytt, så nytt...
med det är roligt att lära sig...
Denna öppenhet och ärlighet ger oss en liten vägbeskrivning av hur och vad att tala om.
Men också om att skydda sig. Att ha kunskap om menscykeln, graviditeter,
sjukdomar samt att värna sin integritet...
Skolverket har granskat ämnet...och statistiken är dessvärre dyster.
Det krävs tydligare mål och utveckling av kunskapssyn.
teckning A-M Körling
Skolan riskerar att fjärma sig från ämnen som ständigt omsluter barn och unga utanför skolan. Som alltid, som alltid... har skönlitteraturen, ungdomslitteraturen..många ingångar för samtal och diskussioner, för förförståelse och lärande processer.
Anne-Marie
Dagens Nyheter, journalisterna Anna Bodin och Annika Hamrud, den 25 juni 2007.
www.dn.se
Minnen från egen sexualundervisning.
Lärare som tummade på ett papper med en rodnad som ömsom var lärarens och ömsom övertogs av eleverna. Då - när jag var ung - var ämnet laddat. Sexualundervisningen var förannonserad. Utannonserad. Genom detta en laddad väntan. Som vore det en urklippt stund från det som inte var skolans uppgift - men pålagd läraruppgift - måsteuppgift.
Sexualkunskapen skiljde sig från all annan kunskap som förmedlades.
En möjlighet till mänsklighet från läraren....blev ofta teoretisk och pappersrik.
Jag minns kroppens blindkarta - som just blindkarta.
Idag vet de flesta unga allt.
De flesta unga vet allt och detta mycket tidigt.
Men detta är ett stort misstag.
Att anta att alla unga vet allt.
Farligt.
De vet väldigt mycket. I stort sett har många tillgång till allt.
Ordrika. De kan orden. Uttrycker dem.
Men därifrån till att erfara är steget långt, väldigt långt.
Ämnet sexualkunskap är viktigt.
Men det är ur den vanliga människans perspektiv den ska föras.
Elever vet mycket utan att veta. När man frågar vad de behöver veta
undrar de hur man gör när man ska kyssas.
Dagens sexualundervisning bör handla om respekt och värdighet för
det personliga mötet med en annan människas kropp,
och - mötet med den egna kroppen.
Jag fick ett litet brev av en nia en gång - jag hade högläst
en ungdomsroman, han skrev...
jag visste allt om sex tills jag hade sex själv första gången.
Då visste jag absolut ingenting. Allt var så nytt, så nytt...
med det är roligt att lära sig...
Denna öppenhet och ärlighet ger oss en liten vägbeskrivning av hur och vad att tala om.
Men också om att skydda sig. Att ha kunskap om menscykeln, graviditeter,
sjukdomar samt att värna sin integritet...
Skolverket har granskat ämnet...och statistiken är dessvärre dyster.
Det krävs tydligare mål och utveckling av kunskapssyn.
teckning A-M Körling
Skolan riskerar att fjärma sig från ämnen som ständigt omsluter barn och unga utanför skolan. Som alltid, som alltid... har skönlitteraturen, ungdomslitteraturen..många ingångar för samtal och diskussioner, för förförståelse och lärande processer.
Anne-Marie
Dagens Nyheter, journalisterna Anna Bodin och Annika Hamrud, den 25 juni 2007.
www.dn.se
Kommentarer
Trackback