RÄTTEN ATT REDAN KUNNA
Elever kan redan en hel del innan de kommer till skolan. Elever lär sig också en hel del utan att lära sig i skolan. Skillnaden mellan att lära sig utanför skolan och i skolan är att eleverna själva tänker att de lär sig i skolan men utanför skolan vet de saker och ting.
Elever har rätt att redan kunna saker och ting. De har också rätt att få uttrycka att de redan kan, så att de inte behöver repetera i oändlighet det som de redan kan. Det värdefulla när man kan något är att det blir erkänt som ett kunnande och därmed blir en utgångspunkt för elevens fortsatta lärande.
En utmaning!
Anne-Marie
Hej Ann-Marie!
En hälsning som lovat. Vi träffades igår på Rival. Trevligt, givande och mycket inspirerande att prata med dig och din väninna, minns ej namnet : )
Om du mailar mig din adress kan jag skicka lite förströelse till dig.
Hoppas du får en skön sommar och lycka till med bloggandet och fotograferandet. ...ska nog anamma ditt tips om att bära med mig min D-50 lite oftare. Spännande läsning i din blogg (Allers äger för övrgit blogg.se oxå).
Hälsningar
Tove
Så roligt att läsa dina inlägg! Och visst är det så att vi lärare ofta underskattar det som barn kan och vet innan de kommer till skolan, ser dem som "oskrivna blad" - och då kan de så otroligt mycket redan.
Nu när jag har barnbarn som jag träffar ganska ofta, är jag helt fascinerad av hur fort hon lär sig, snappar upp och härmar. Häromdagen märkte jag att hon börjat återberätta om vad som hänt i imperfekt och kunde redogöra för att det handlade om en flicka på dagis som hade ramlat av gungan - och det gjorde hon inte tidigare utan man fick gissa sig fram vem/var/när.
(Jo, jag vet att det inte heter dagis, men jag får säga det, har jag bestämt.)