ORDBOKENS definition och meningsskapande - ordet SEXUALKUNSKAP

Det är roligt - tycker jag - att se hur ordböcker förklarar och illustrerar ord - betydelser och sammanhang.

Nu söker jag på ordet

SEXUALKUNSKAP

så här definieras detta ord:

"Kunskap om sexuella frågor särskilt som skolämne ingående i biologi eler orienteringsämne."


Ordboken ger också förslag hur ordet integreras i en mening:

" läraren fasade inför sexualkunskapen som det var dags för nu i femman"


image631


Jag tycker det är lite roligt. Att läsa i ordböcker.
I mitt fall kom det med modersmjölken. För att anknyta till dagens ämne.


Anne-Marie


Källa. Svensk Ordbok, Esselte Studium, 1986
(en aning gammal...kanske finns det mer dagsaktuella meningar som omsluter ordet. Ska köpa en ny ordbok.
är dock lite förälskad i mitt mycket tummade exemplar.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback