HOS MIN OPTIKER...

Ja, då var det dags igen - synkontroll - mina glasögon räcker inte till för det jag vill se...
orkar inte arbeta vid datorn...

- varför gör du inte bokstäverna större då du skriver... jag menar.... så slipper du kisa....?
- Jag gör alltid det svarar jag övertygande... och tittade ned i mina händer...
- Bra. Man glömmer lätt att man kan hantera storleken på stilen själv...
- Hmmmmmmmmmmmmmmm! Lätt att glömma.
- Nu ska vi se....


Va, nu ska vi se... det är ju det jag inte gör! Ser. Det ser inte bra ut. Dessutom var jag inte sann. Jag gör inte bokstäverna större när jag skriver på min dator. Har inte tänkt så långt...



image525

/ men jag ser alltid var det har varit ett barn...det är bra att kunna se /



men det är onekligen ett bra sätt ... som direkt är överförbart till skolans läsvärld. Jag kopierade upp liten text till större... mina elever fick välja papper att läsa ur...samtliga valde den stora texten. Den är alltid lättare. Men i det här fallet var det samma text men med olika storlekar på bokstäverna.


- men Anne-Marie - man ser ju att den ena är svårare att förstå än den här... sa eleven och kastade sig över läsningen av den uppförstorade texten...

Så är det!
Enkelt!
Lätt.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback