ETT BARN FRÅN 1877

image523

Men lilla, lilla du!
Ett barn, min farmor, fotograferad. Jag tycker om hennes sätt att stå,
men vill gärna säga något rart till henne. Hon är ett barn på denna bild.
I en tid då detta kanske var lite svårt att få vara. Men på alla fotografier jag
har finns alltid denna stol med. Varför det? Varför en stol?


Min farmors historia är inte lika känd som min farfars historia. Om min farvar
var en modern pappa så fanns det nog mycket att säga om tidens syn på kvinnan.

Min farmor springer igenom alla farfars brev, men hon syns inte riktigt. Trots det
vet jag att de spelade fyrhändigt piano. På det fotografiet log de och tittade försynt
ned på tangenterna. Den bilden är fin. Gemensamma. De hör ihop.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback