EN GAMMAL SKRIVMASKIN...

image621


Detta är en förälskelse. Denna skrivmaskin.
Den är gammal. Hel. Fin. Vårdad. Skriven på.
Vilka ord  har präglats av denna skrivmaskin?

Jag skriver lite på den.
Det är väldigt mödosamt att skriva med fingersättning. Det är tungt att slå ned ett A med lillfingret. Det är lättare att trycka till ett G med pekfingret. Så olika starka mina fingrar är.
På mitt första jobb hade jag faktiskt en sådan här skrivmaskin.
Sedan fick jag en elektrisk som med ett lätt tryck gav sig iväg av sig själv....aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa... och då gällde det att vara lätt och försiktig med fingerstyrkan. Den behövdes inte längre.

Nu behöver man ingen styrka alls. Bara ett lätt tryck. Bokstaven är skärmen. Det är utveckling.


image622

Jag skriver på min skrivmaskin. Det blir en midsommardikt. Jag gör inte anspråk på dikten,
men skrivmaskinen gör det. Den vill ha en författare. Så är det.

Kommentarer
Postat av: Kersti

Vi har en gamal skrivmaskin i källaren. Jag vet inte var den kommer ifrån. De är så vackra. Min svärfar sa alltid att det som är funktionellt är också vackert. Jag tycker inte att det alltid stämmer men med skrivmaskinen gör det faktisk det. /Kersti

Postat av: Anne-Marie Körling

Hej - plocka genast upp den - den vill säkerligen inte bara vara vacker...den kanske ruvar på en liten berättelse...kanske en liten dikt.
Njut av midsommardagarna...ljuset...det ska jag göra.
Anne-Marie

2007-06-21 @ 00:41:51
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se
Postat av: Annis

Jag får såna minnen från högstadiet när jag hade ämnet ekonomi och vi fick lära oss maskinskrivning. Det var verkligen boooooring och pojkarna storbusade och levde om men idag kan jag skratta åt det hela....tänk så bra kunskap att ha idag. Att kunna skriva snabbt, tack fröken Majken...

2007-06-21 @ 08:21:26
URL: http://annis.blogspot.com
Postat av: Annis

Såg du....jag kom ihåg namnet på fröken....;)

2007-06-21 @ 08:21:54
URL: http://annis.blogspot.com
Postat av: Jan-Olov

Vacker är den

2007-06-21 @ 08:30:45
Postat av: Anne-Marie Körling

Majken - fröken Majken. Tänk att vi minns våra lärare. Jag minns min första lärare. Och jag minns min skrivmaskinslärare...hon var kär i en av mina kompisar...och jag fick femma i skrivmaskinskunskap därför att jag kände honom väl...det trodde iallafall jag. Att jag fick betyg av den anledningen. Vilken omedveten liten elev jag var.
För övrigt är skrivmaskiner vackra. För övrigt är orden som kommer ur dem - avsändarens ansvar. Så var det då - så är det nu.
Allt gott mina bloggarvänner.
Allt gott.
Anne-Marie

2007-06-21 @ 09:29:58
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback