ELEVERS RÄTTIGHETER...
Barnombudsmannen Lena Nyberg lämnar in en kravlista till regeringen, läser jag i DN 8 juni 2007.
Jag översätter artikeln och listar den lista som jag uppfattar den:
* rätten att uttrycka sina tankar
* rätten att få utveckla inflytande
* rätten att få en omprövning av sitt betyg
* rätten att välja skola ska gälla samtliga elever
* rätten till skolhälsovård
* rätten att få hjälp och stöd i sin lärande utveckling
Jag tänker att om denna lista gällde oss vuxna skulle vi säkerligen hålla med genast. Vi vill ha möjlighet att påverka vår vardag och uppleva att våra idéer värderas på vår arbetsplats. Vi använder oss av hälsovården för vi behöver den då vi själva vet att nu behöver vi omsorg, plåster, samtal, undra över vår hjärtklappning och när vi får tid hos vår husläkare så går vi dit på vår arbetstid. Vi vill inte begränsa våra val, vi går in i föreningar som stöder oss där vi behöver det. Jag vill ingå trots att jag är kroniskt sjuk, jag vill kunna gå på museum trots att trösklarna är alldeles för höga för min rullstol. Vi kräver tillgång och med all rätt.
Men det sista - omdömet om oss - det brukar bli oemotsagda ord. Ett skriftligt papper som dokument för våra prestationer, våra styrkor och kanske våra svagheter - ett papper som vi tar emot. Rätten att få omvärdera och få omprövat sina betyg upplever jag som en mycket viktig aspekt för verkligt inflytande men också för lärarens profession. Vi har kriterier och dessa är redskap att orientera sig med. Då vi äger kriterier för vad som krävs måste dialogen också finnas om det inte råder överensstämmelse mellan betygsättare och elev.
Oftast överenstämmer elevernas uppfattning kring betyg med lärarens. Men där det inte gör det? Jag vill mena att denna rätt att få ompröva är viktig - också för läraren.
Anne-Marie
Jag översätter artikeln och listar den lista som jag uppfattar den:
* rätten att uttrycka sina tankar
* rätten att få utveckla inflytande
* rätten att få en omprövning av sitt betyg
* rätten att välja skola ska gälla samtliga elever
* rätten till skolhälsovård
* rätten att få hjälp och stöd i sin lärande utveckling
Jag tänker att om denna lista gällde oss vuxna skulle vi säkerligen hålla med genast. Vi vill ha möjlighet att påverka vår vardag och uppleva att våra idéer värderas på vår arbetsplats. Vi använder oss av hälsovården för vi behöver den då vi själva vet att nu behöver vi omsorg, plåster, samtal, undra över vår hjärtklappning och när vi får tid hos vår husläkare så går vi dit på vår arbetstid. Vi vill inte begränsa våra val, vi går in i föreningar som stöder oss där vi behöver det. Jag vill ingå trots att jag är kroniskt sjuk, jag vill kunna gå på museum trots att trösklarna är alldeles för höga för min rullstol. Vi kräver tillgång och med all rätt.
Men det sista - omdömet om oss - det brukar bli oemotsagda ord. Ett skriftligt papper som dokument för våra prestationer, våra styrkor och kanske våra svagheter - ett papper som vi tar emot. Rätten att få omvärdera och få omprövat sina betyg upplever jag som en mycket viktig aspekt för verkligt inflytande men också för lärarens profession. Vi har kriterier och dessa är redskap att orientera sig med. Då vi äger kriterier för vad som krävs måste dialogen också finnas om det inte råder överensstämmelse mellan betygsättare och elev.
Oftast överenstämmer elevernas uppfattning kring betyg med lärarens. Men där det inte gör det? Jag vill mena att denna rätt att få ompröva är viktig - också för läraren.
Anne-Marie
Kommentarer
Trackback