DU ÄR - OCH- JAG ÄR... tankar om att vara svensk

men vadå?

Jag arbetade några år i en öppen verksamhet, fritidsverksamhet, som kom att omsluta alla som var lediga. Jag bakade bullar, stekte pannkakor och gjorde berömda chokladrutor... till en billig summa pengar. In kom alla som inte... fick plats någonannanstans. Tonåringar som bufflade med sin omvärld. Gamla som var tillräckligt friska att ta sig ut på egen hand från hem och sjukhus, mammor som nyssföräldrar som behövde prata och samtala, små små barn som behövde se andra...


Tummelplats.
men allra viktigast - en mötesplats.


- Du är en djälva Svenne sa en svart kille till mig när han tyckte att jag var oerhört svensk.

Jag var oerhört svensk men det visste jag inget, alltså hur det såg ut att vara och verka som en riktig svensk.

Grejen var den att denna kille var helt trygg med att jag var en svenne, men just nu var han arg - då blev jag en djävla svenne. Det kunde jag också ta. Men jag frågade

- om jag är en svenne - vad är du då?

- en djävla ....

- Hmm svarade jag.

- Så om du åker till det land där du är född ... är du hemma då?

- Grejen är, sa min unge vän från Gambia, att jag är kolsvart utanpå, jag passar in i Gambia, men jag är så djävla svensk inuti. När jag är i Sverige så ser alla bara det som är utanpå, och när jag är i Gambia tänker jag på Dalahästar, träskor och midsommar - hur faen ska jag fixa det?

- Fixa vad?

- att höra hemma!

Denna berättelse bär jag för evigt med mig. Vi ser så mycket yta. Vi lyssnar så lite på det som finns därinne.
Vad vet vi innan vi frågar oss fram? Vad vet vi om någonting om vi inte är beredda på att lyssna? Ingenting.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: IT-mamman

Ja, och vad är det att vara svensk? Vi har inte en och samma kultur precis. Jag är inte bekväm med Pitepalt och surströmming och inte heller med ål, som de har i Skåne, på julbordet. Tål att tänka på.

Postat av: Anonym

Så sant. Men vet du i helgen åt jag just PITEPALT, och ÅKERBÄRSKRÄM - och det var en kulturupplevelse... något helt nytt. Det finns bara två kulturer - Du och Jag - Jag och Du.
Om man är nyfiken så är det alltid spännande att träffa en DU!
Anne-Marie

2007-06-08 @ 11:07:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback