ALLA BARNS FÖDELSEDAG...

Jag arbetade en tid i en öppen verksamhet.
Dit kom alla barn.
Alla barn som var där hade det inte lätt.
Inte alla gånger.
Så de flesta gånger försökte vi göra det lätt för dem att vara där de var med oss.

En dag döpte jag till ALLA BARNS FÖDELSEDAG.
Då gjorde vi fiskdamm, tårta, bullar, kakor, saft och dricka.
Vi sjöng, vi gjorde lekar.

Alla barn hade födelsedag. Så där lite svenskt. För de flesta
var från någon annanstans. De flesta av de barn jag träffade
fick aldrig gå på något födelsedagskalas. De fick inte göra
så mycket alls. Så när det var fiskdamm så var det fiskdamm
för de som inte brukade ha fiskdamm.

Det är och förblir det finaste födelsedagskalas jag någonsin
varit på.

Vi ser inte våra egna traditioner. Därför gör vi inget av dem.
Vi visar inte upp dem. Vi försöker låtsas att de inte är traditioner,
ceremonier eller återkommande inslag i våra liv.

Det är svårt att föra in andra i dolda traditionerna om de
inte synliggörs. Födelsedagen är en sådan liten ceremoni.

Det lika viktigt att få vara inbjuden till
en födelsedag som att ingå i ett samhälle.

Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: erica

Det var ett synnerligen sympatiskt sätt att se på saken. Jag tror jag tar det med mig in i min verksamhet också. Alla barns födelsedag.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback