75 NATIONALITETER I EN SKOLA

 
Vilken mångfald.

75 olika nationaliteter i en och samma skola.

Låt oss fantisera om länderna... börja lista upp dem...räkna ihop antal språk, antal länder... och vi kommer att finna att det är många, många, många fler än vad siffrorna 75 visar på. Vi skulle göra 75 nationaliteter rent fysiskt för att synliggöra hur det ser ut.

Jag gör mig en inre lista... och tycker att den blir lång....men då är jag bara uppe i tjugo länder...

Mångfald!
Denna mångfald måste betyda flerfalt fler lärare.
Det torde också medföra en dubblering av kronorna, eller fyrdubbling...
men där tar min fantasi slut...

när det kommer till pengar för att hysa in, värna om... då händer något med mitt tänkande.
Det blir svårt att ens fantisera...visionera... trots att jag så gärna vill.





Jag ville ju så gärna låta hjärnan dansa.
I mångfaldens dans.

Jag är lärare - jag ska ju orka bjuda upp - VILL BJUDA UPP - frågan är - om det är möjligt när lärartätheten minskar, specallärare försvinner... pengarna är borta...

Anne-Marie

www.dn.se
Läs vidare i DAGENS NYHETER 17 juni 2007

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback