TRANSTRÖMER i SKOLAN


Detta är en presentation av ett elevarbete.
Vi arbetade med Tomas Tranströmer i årskurs 6.
Jag har läst Tranströmer för mina elever sedan årskurs tre.
Nu gensvarar eleverna med sina tankar.
De föddes ur Tomas Tranströmers strof:

En dryck som bubblar i tomma glas.
En högtalare som sänder ut tystnad.
En stig som växer igen bakom varje steg.

Eleverna gensvarar genom att måla dessa ord. Genom bilden föds orden och förståelsen.
Så från författarens ord - våra inre bilder.


image682


När Orden fått bli Bild. Vila och eftertanke. Därefter - sätt ord på din bild.


image683

Minns att allt skapande är tänkande. Allt tänkande behöver tid. Oändligt mycket tid. Bråttom är inte ett ord här.
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Jesús J. Granero

Det var vad fint tolkat. En härlig övning.
Jesús

2007-07-02 @ 16:36:03
Postat av: Anne-Marie Körling

Detta är att föda ord ur andras ord. Föda tankar genom andras tankar. Ta avstamp ur Tranströmer för att förstå, göra eget. Det är vacker. Viktigt. Jag gläds åt dina ord.
Anne-Marie

Postat av: Anne-Marie Körling

Det glädjer mig att några av mina bloggläsare nu undrar och upptäcker Tranströmer. Per telefon och per mail, och lite här. Det gör min dag.
Anne-Marie

2007-07-02 @ 17:54:24
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback