TRANSTRÖMER i SKOLAN
Detta är en presentation av ett elevarbete.
Vi arbetade med Tomas Tranströmer i årskurs 6.
Jag har läst Tranströmer för mina elever sedan årskurs tre.
Nu gensvarar eleverna med sina tankar.
De föddes ur Tomas Tranströmers strof:
En dryck som bubblar i tomma glas.
En högtalare som sänder ut tystnad.
En stig som växer igen bakom varje steg.
Eleverna gensvarar genom att måla dessa ord. Genom bilden föds orden och förståelsen.
Så från författarens ord - våra inre bilder.
När Orden fått bli Bild. Vila och eftertanke. Därefter - sätt ord på din bild.
Minns att allt skapande är tänkande. Allt tänkande behöver tid. Oändligt mycket tid. Bråttom är inte ett ord här.
Anne-Marie
Kommentarer
Postat av: Jesús J. Granero
Det var vad fint tolkat. En härlig övning.
Jesús
Postat av: Anne-Marie Körling
Detta är att föda ord ur andras ord. Föda tankar genom andras tankar. Ta avstamp ur Tranströmer för att förstå, göra eget. Det är vacker. Viktigt. Jag gläds åt dina ord.
Anne-Marie
Postat av: Anne-Marie Körling
Det glädjer mig att några av mina bloggläsare nu undrar och upptäcker Tranströmer. Per telefon och per mail, och lite här. Det gör min dag.
Anne-Marie
Trackback