RÖRA OM I BOKHYLLAN

Att måla om en bokhylla. Jag målar hylla efter hylla. Det är ett arbete att måla om en bokhylla. Böckerna lyfts ur och läggs i högar på golvet. Litteraturen sprider sig. Böckerna syns igen. Det är nyttigt att röra om i sin bokhylla. Tidsmässigt är det förödande. Jag kommer ingen vart med min bokhylla men jag kommer långt i mina böcker. Det blir tillbakablickar... jag minns var jag läste den här boken, jag minns vad jag en gång tänkte då jag läste just den här boken, jag ser var jag ivrigt har strukit under, vad jag utropat och frågetecknat...kort sagt...varje bok är en egen samlingsplats också för läsarens privata historia.

image919Strindbergs stil och ord.

Nu är jag på hyllan med alla stora böcker. Konstböcker, musikböcker, kartböcker...

* Evert Taube - en del av vår vardag och vår glädje - en bok i folioformat. Evert Taube är Evert Taube.
* Bilder från Ystad av Roland Möllerfors. Där finns berättelser om min farfarsfar. Han var tonsättare och Ystadsbo...
* Nationalmuseets konstbok efter utställningen om Goya.
* Konsten i dag - från abstrakt expressionism till 1990-tal - Lucie-Smith
* Valda ögonblick ur vårt fantastiska arkiv 1890-1931 av Torsten Palmér
* The Beatles unseen archives av Hill och Clayton

Lite kul är det allt.
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Kersti

Någon gång vart femte år eller så dammar jag i bokhyllan. Det tar tid för det är precis så som du skriver att alla böcker innehåller så mycket mer än orden...Kersti

Postat av: Anonym

Hej Kersti,
Tycker så mycket om dina besök...du är så välkommen, så välkommen...det är bro av ord...och tankar. Allt gott Anne-Marie

2007-07-24 @ 15:43:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback