PAX för PHAX - demokrati i praktik

image969

Gatan är också scenen.
Jag njuter av detta scengolv.
Grusets markeringar.
Phax står på den scenen nu.
Phax!

Phax säger
- detta är en scen för det demokratiska ordet... jag har skapat en gräns... här är gränsen inom vilken jag agerar.
Så ritas scenen upp.

Så är det med demokratiska rum - de skapas och ska respekteras.
Här är mitt demokratiska rum - här talar jag. Du lyssnar och medsamtalar, tycker - kanske nej jag håller inte med - men låter mig vara med mina tankar och mina ord.

Igår skrattade jag gott.
Jag samtalade lite med Phax. Om ordet, om gesten, om rummet att tala i, om språket, om mångkulturen.
Vilket möte. Dessutom -

- jag är född på Madagascar.
Madagascar.
Vi som driver ett projekt där. Mångkulturellt, biodiversity...gränslöst.

Det gränslösa demokratiska rummet...markerat i grus. En ruta eller en pusselbit, ord till ord, människa till människa, plats till plats - demokratiska pusselbitar. Men långt kvar tills pusslet är lagt.

image970

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback